Късната вечеря без закуска увеличава риска от инфаркт

Лидия Делирадева 22 април 2019

Пропускането на закуската и късната вечеря два или по-малко часа преди лягане сериозно увеличават риска от сърдечен удар. Този извод е направен от учени от Европейското кардиологично дружество. В проучването те оценяват рисковете при хора, които вече са имали сърдечен удар, но упорито не променят навиците си след изписване от болницата.

Общо 113 пациенти са участвали в проучването, на средна възраст 60 години. Повече от 70% са били мъже. Учените наблюдавали доброволците в продължение на един месец след изписване от болницата заради пристъпи, които вече са се случили.

Пропускането на закуската е регламентирано като липса на всякаква храна преди обяд, с изключение на напитки - вода или кафе. Късната вечеря се определя от времето между последното хранене и съня, а не от времето на денонощието. Ако човек яде два часа преди лягане, тогава вечерята се счита за късна. Ако тези две условия се наблюдават поне три пъти седмично, тогава те увеличава и броя на повтарящите се оплаквания от инфаркт.

Такива хранителни навици увеличават риска от повтарящи се инфаркти или стенокардия 4-5 пъти в рамките на един месец след освобождаването от болницата, подчертават авторите.

Това е първото проучване, което оценява ефекта от храненето при пациенти с остър коронарен синдром. Въпреки „горчивия опит”, който вече са имали тези пациенти, 58% от доброволците не са яли нищо на закуска, а 51% са вечеряли късно. И двата лоши навика са отбелязани при 41% от пациентите.

Както на здравите хора, така и на пациентите с предразположеност към патология на сърдечната функция, учените препоръчват обилна закуска и вечеря поне два часа преди лягане, при това колкото по-голямо е разстоянието между последното хранене и съня, толкова по-добре. Закуската трябва да съставлява от 15% до 34% от общото количество калории на ден. Това могат да бъдат млечни продукти, пълнозърнест хляб и зърнени храни, както и плодове.

Наскоро учени от Франция доказаха, че неправилното хранене увеличава риска от рак с 20%. Тяхното проучване се фокусира върху качеството на храните, което отново подчертава значението на балансираната, редовна диета за превенция на двете основни причини за висока смъртност - онкологични и сърдечно-съдови заболявания.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA