Американски учени от Университета на щата Вашингтон и Държавния университет във Флорида проведоха експеримент с малки деца, по време на който на децата е предлагана здравословна храна в продължение на шест седмици. Резултатите показват, че мотивиращите думи могат да променят отношението на децата към не много вкусната, но здравословна храна. Изследването е публикувано в Journal of Nutrition Education and Behavior.
Човешката вкусова сензорна система е проектирана по такъв начин, че да реагира най-силно на въглехидрати и мазнини. Ето защо, най-вкусната храна невинаги е и най-полезна. Въпреки това, както показват предишни проучвания, за консумирането на висококалорични храни днес допринасят външни източници, като интернет например. Експерти от университета в Ливърпул проведоха социален експеримент с участието на деца от различни възрасти и стигнаха до заключението, че блогърите способстват за по-голямата консумация на висококалорични храни. Сега изследователите от два американски университета се опитват да определят как могат да научат децата да ядат здравословна храна.
Според професор Джейн Ланиган, която е участвала в работата, всяко дете иска да бъде по-силно, по-бързо или да скача по-високо от останалите. Апелирайки за постигане на тези цели, можете да направите някои храни по-привлекателни за детето. Авторите въвеждат термин, който отразява този подход – „фрази, ориентирани към деца” (CCNP).
Те са избрали 87 деца от три до петгодишна възраст. Преди експеримента децата са били помолени да подредят четири продукта (зелени чушки, домати, киноа, леща) по реда им на привлекателност. Самият опит е продължил шест седмици. През това време, два пъти седмично, на децата са се предлагали продуктите от списъка, които им харесват най-много. През останалото време те са били хранени с най-малко приятната за тях храна, но тя е била съпроводена от бележка, в която ясно се обяснява колко е полезна за постигане на целите им. В бележките например пише: „Това ще ти позволи да станеш по-висок и да тичаш по-бързо.” Предпочитанията на децата са били измерени преди експеримента, веднага след него и след месец.
След опита децата най-често се отказвали от „най-полезните" продукти, защото „им е омръзнало да ядат едно и също нещо". Въпреки това, един месец по-късно, изследователите установили, че малчуганите са два пъти по-склонни да консумират CCNP продукти, отколкото преди експеримента. Според авторите, проучването показва, че за да се възпита здравословно хранене при децата, е необходимо да се обяснят реалните ползи, които то ще им донесе.
По-рано психолози от Швеция и САЩ установиха, че силата на звука на музиката в кафенетата и ресторантите също може да повлияе на това, което посетителите поръчват от менюто. Колкото по-силен е бил звукът, толкова повече хора са избирали висококалорични и относително нездравословни ястия.