Доказаха ролята на отдиха за ефективното учене

Лидия Делирадева
Лидия Делирадева 16 април 2019

Силната воля и постоянната практика вече не са единствената гаранция за ефективни резултати при обучението. Учените доказаха, че без редовна почивка постигането на добри резултати е трудно.

Изследователи от Националния институт по здравеопазване на САЩ са установили, че кратките периоди на почивка по време на всеки учебен процес укрепват паметта. Тяхното изследване доказва критичната роля на прекъсванията за усвояването на всякакви умения.

„Много хора мислят, че когато изучават нещо ново, за да постигнат целта, трябва да практикуват и да практикуват. Нашите наблюдения показват, че честата почивка е също толкова важна”, казва Леонардо Коен - един от авторите на изследването.

Основната цел на екипа на Коен е да помага на пациенти, преживели инсулт и други неврологични увреждания, да учат по-бързо, за да възстановят изгубените си ежедневни умения.

Преди проучването учените са били убедени, че на първо място мозъкът се нуждае от дълги периоди на почивка, например от нощен сън, за да консолидира информацията, подавана към него през деня. След това те провеждат проучване със здрави доброволци и изследват активността на техните мозъчни вълни с помощта на магнитна енцефалография.

На хората са били показани върху екран поредици от числа, които те е трябвало да набират с лявата си ръка в продължение на 10 секунди (всички доброволци са били десняци). След това е последвало прекъсване от 10 секунди, след което циклите са се повтаряли 35 пъти.

Учените са забелязали, че мозъчните вълни са се променили повече по време на почивките, отколкото по време на тренировките. След продължителни наблюдения, екипът е направил две основни заключения.

Производителността на участниците наистина се е подобрила главно по време на кратките периоди на почивка. Усвояването на информация също е било по-ефективно по време на почивките.

Всъщност, учените откриват, че електрическите вибрации на мозъка, бета ритмите, корелират с периодите на почивка на участниците. Промени в бета колебанията настъпват главно в десните полукълба на мозъка и по протежение на невронните мрежи, свързващи фронталните и теменните дялове - важни части на мозъка за двигателни умения. Те се появяват само по време на почивките и са единственият фактор, който корелира с производителността, уточняват авторите.

Екипът все още не е сигурен, че резултатите са приложими за всички форми на обучение и ще проучат допълнително този въпрос. Но за пациенти по време на тяхната рехабилитация, изводите доказват важността на оптимизиране на времето за обучение и почивка с цел по-ефективно възстановяване на уменията.

Друга група учени наскоро доказа, че структурата на човешкия мозък се променя в зависимост от продължителността на ученето през живота.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA