Историята на Barbie започва през далечната 1956-а, когато Рут Хендлър наблюдава своята дъщеря Барбара да играе с хартиени кукли и забелязва, че момичето дава на изрязаните фигури различни роли - на лекар, полицай, модел и т.н. Хендлър споделя със своя съпруг Елиът, който е един от основателите на компанията за играчки Mattel, идеята за кукла на тийнейджърска възраст, която има професия. Той, както и бордът на директорите, проявява открит скептицизъм към рисков проект за играчка, толкова различна от всичко популярно на пазара до този момент. След време, когато семейство Хендлър е на пътуване в Европа, Рут случайно попада на кукла, германско производство, която буквално е олицетворение на нейната визия. Тя е изключително впечатлена и купува три – подарява една на дъщеря си, а останалите две носи в офиса на Mattel, където с помощта на екип от специалисти прави собствен дизайн на играчката и й дава името Barbie. Останалото, казват, е история.
Всеки познава иконичния първоначален дизайн на – Barbie стройна блондинка, с невъзможно тънка талия и сини очи. Но именно заради този ограничен образ на женската красота, компанията често става обект на, вероятно заслужена, критика. През 2012 и 2014-а продажбите на Mattel спадат драстично и в началото на 2016-а, ръководството на фирмата решава, че е време за промяна. На пазара излизат три нови модела – ниска Barbi, висока Barbie и Barbie с реалистични женствени извивки. Всяка от тях с различен цвят очи, кожа и коса. Дори романтичната половинка на куклата - Ken получава няколко неочаквани производствени вариации – слаб, Ken по-пълен Ken нисък Ken и т.н. Тези нововъведения водят до триумф – продажбите се покачват значително, а най-популярният модел за 2017 г. става кукла с женствени извивки, червена коса, облечена в тениска с феминисткия слоган Girl Power. Към днешна дата, по-малко от половината продадени кукли са „традиционни барбита” с руса коса и сини очи, което е явен знак за настъпилата промяна.
Красота в несъвършенството
През лятото на тази година, на пазара предстои да се появи Barbie в инвалидна количка, Barbie с протезен крак и още много други модели, които целят да откроят уникалността на всяко момиче по света. „Зад изборите, които направихме има ясно намерение. За нас е много важно да бъдем разнообразни и приобщаващи. ", споделя Ким Кълмън, член на екипа, отговорен за новия дизайн. Куклата с протеза на крака ще бъде с тъмен цвят на кожата и бухнала коса, с типични афрокъдрици. Ще се предлага и с рампа, по която да може да се придвижва инвалидната количка. „Като марка можем да провокираме разговора около физическите увреждания, като ги включим в нашата линия за модни кукли, за да представим още едно многоизмерно виждане за красотата и модата", заявяват в свое изявление Mattel. Прогнозите са, че премиерата на колекцията ще направи фурор и продажбите ще се увеличат с до 65% . „Продължаваме да разнообразяваме бранда с малки стъпки. Например, наскоро добавихме кукла, която има лунички по цялото тяло, не само на лицето и разнообразихме стила на обличане не само като предлагаме женствени тоалети, но и по-строги визии, предназначени по принцип за мъжкия пол." – споделя още Ким Кълмън. Новите играчки ще бъдат в продажба в средата на юни, а най-известната Barbie съвсем скоро ще се пренесе и на големия екран. От известно време се говори за подготовка на игрален филм с любимата кукла на милиони момичета и в началото на тази година стана ясно, че в тази роля ще се превъплъти австралийската актриса Марго Роби. Влиянието е сигурно, успехът – също. Все пак говорим за Barbie - момичето, по което си паднаха и всички момчета.