Фотография: Instagram; Pexels.com; M.A.C
Прекарали сме вече 24 години в новото хилядолетие, а в 20 от тях празнуваме GRAZIA България. Това е достатъчно време за добрите, лошите и откровено страшните неща, които се появяват и излизат от мода.
Днес правим всичко малко по-различно, затова с любопитство се гмурваме в миналото и правим бърза ретроспекция на стандартите за красота. Някои важни бюти тенденции от последните 20 години никога няма да забравим, но има един общ знаменател между всички тях и това е желанието да изглеждаме и да се чувстваме по-млади. Във всеки етап на развитието си бюти индустрията се е движила от влиянието на глобалните събития (включително пандемията), знаменитостите и социалните мрежи (а преди тях традиционните медии). Промяната е единствената константа в красотата. А през 2024-та наблюдаваме още един мощен играч в тази поредица от влияния – изкуствения интелект.
2000-2010
ТЪНКИ ВЕЖДИ, МАТИРАНИ УСТНИ И "ЕМО" ГРИМ
2000 година донесе промяна в грижата за кожата, която ставаше все по-добра – масово започнаха да се използват естествени активни съставки като хиалуронова киселина за допълнително антиейдж действие. Всички звезди тогава обичаха матовия грим – спомнете си класиката на Бритни Oops!... I Did It Again. Наред с матовите устни, не отстъпваха и блестящите, комбинирани със сребърни, сини и лилави сенки за очи. Разбира се, те бяха гарнирани с тънките вежди, добили слава благодарение на Гуен Стефани, Анджелина Джоли и Кейт Мос. Ако се огледате днес, от всички колекции изскача новият образ на мат манията. През 2000-та тенът изглеждаше като силно наслоен портокалов хайлайтър, но в следващите години много марки лансираха продукти с естествени съставки, които превърнаха почерняването без слънце в наслада. На финала на първото десетилетие от новото хилядолетие популярността на размазаната черна очна линия избухна – вероятно заради "емо" феномена в стил "грим от снощи"
2010-2020
КОНТУРИРАНЕ, ИЗВИТИ ФОРМИ, ГЪСТИ ВЕЖДИ
2010 г. беше годината, в която господството на Instagram завладя света и с него дойде бляскавата визия. Знаменитости като семейство Кардашиян и гримьора Джефри Стар имаха огромно влияние върху света на грима. Когато повечето хора тепърва научаваха какво е контуриране, Ким Кардашиян Уест го беше усвоила напълно, превръщайки името си в почти синоним на техниката за скулптиране на лицето. Появиха се палитри в нюанси, идеални за съответния тон на кожата. Зароди се концепцията за "Instagram грим", която на практика е въведена от сестрата на Ким – Кайли Дженър. Селфитата ù в социалните мрежи с матови устни, перфектно попълнени вежди и експертно нанесен хайлайтър станаха основата на нейната империя за красота Kylie Cosmetics, а годината е 2015-а. Появи се и нова икона в продуктите за красота – палитрата сенки Naked Palette на Urban Decay. Установи се ритуал за създаване на опушен грим, който следваше многобройни стъпки с безкраен брой цветове, чийто основен инструмент бяха въпросните палитри. Неусетно преодоляхме невидимите вежди, а супермоделът Кара Делевин вдъхнови много от нас да спрат да ги скубят и да ги заобичат гъсти и обемни. Вярно е, че любовта към обема постепенно се прехвърли и върху други части на лицето – устните станаха пухкави. IT момичетата вече не бяха кльощави (независимо дали благодарим за това на Кардашиян, или на феминизма като цяло), а извънгабаритните извивки на тялото напуснаха пределите на Холивуд и заживяха по улиците. Дойде моментът и за корейските тенденции за красота и ритуали за грижа за кожата, а Instagram преливаше от снимки на красавици с лист маски за лице на невероятни места – на улицата, на опашка за кафе, в самолета. Микроблейдингът зае подобаващо място, създавайки реалистични вежди с щрихирани косми, които не избледняват с години.
2020-2024
2020-А ДОЙДЕ С БЛЕСТЯЩА КОЖА
В днешно време никога не сме били по-обсебени от това да изглеждаме по-млади. Стандартите за красота подкрепят нуждата ни от съвършенство и осигуряват богат набор от процедури за грижа за кожата и научно разработени нови съставки. Уморихме се от постоянното нанасяне на фон дьо тен, което издигна идеално поддържаната кожа в култ. Грижата се превърна в акт на суета. Дори по подиума моделите излизаха без грим с идеално чиста кожа и равен тен – разбира се, постижение на съвършения грим "no makeup makeup". 2020-а реши, че матовото излиза в отпуск, а блестящата кожа се превърна в основен приоритет с общото движение в бюти индустрията за създаване на серум-базирани продукти и хайлайтъри. Нехирургичните процедури като филъри за устни, ринопластика, блефаропластика станаха широко популярни. За представителите на Gen Z те са наравно с ходенето на фризьор и маникюр. Инвестициите в кожата ни слязоха и от врата надолу – грижата за тялото зае равно по обем и старание място с тези за лицето. Уелнес тенденцията се разви с невиждан размах. Може би причината за това търсим в усещането за спокойствие и комфорт. В продуктите за грижа за тялото акцентът се измести върху ароматите и текстурите, като все пак остават приоритет здравословните и естетически ползи. Но изкуственият интелект сложи отпечатък и предефинира света на красотата. Персонализирани формули, виртуални алгоритми за анализ на кожата облагодетелстват клиентите в намирането на правилната грижа и грим за тях. Появи се идеята за биохакване на кожата, а фактори като епигенетиката движат индустрията в непознати посоки.