Днес тенденциите в бюти индустрията често са продиктувани не от представата ни за красивото, а от борбата за екологичност. Не е нужно да търсим потвърждение дълго време - например по време на изложението Cosmoprof, проведено миналата седмица в Лас Вегас, експертите по красота забелязаха нарастващ интерес към безводната козметика. Какво представлява тя и защо е модерна?
Какво представлява безводната козметика?
Waterless beauty или безводната козметика, както повечето тенденции през последните години, идва от Корея. Първоначално тя обаче няма нищо общо с екологията - марките популяризират средствата без вода като по-концентрирани, което означава ефективни. Но в Европа и САЩ любителите на козметичните продукти намират друго обяснение - козметиката без вода в състава или тази, която не се нуждае от вода, когато се използва, помага да се спестят глобалните водни запаси. Преди това еко активистите се оплакваха от опаковки, които не могат да се рециклират и пластмасови частици, които замърсяват океана, а сега расте нова вълна от възмущение заради прекомерната употреба на вода в разкрасителната индустрия. И въпросът не е само в съставите - водата, която се използва при производството на продуктите, също има значение.
Как се използва водата в козметиката?
Замисляли ли сте се колко вода се използва при приготвянето на козметиката, която ползвате? В шампоана съдържанието ù може да достигне до 90 процента, а в серума за лице против стареене до 70. Колкото по-напред думата „вода" се появява в списъка на съставките, толкова по-голям е делът ѝ в продукта. Разбира се, производството на напълно безводна козметика е невъзможно. Вода е необходима за отглеждането на растенията, от които след това се получават съставките. Тя е необходима и за почистване на промишлени помещения. Но марките могат да сведат до минимум използването ù. Във време, когато 783 милиона души по света нямат достъп до прясна вода, това е просто необходимост.
Какво казват компаниите за използването на водата?
Големите компании вече обявиха необходимостта от намаляване на консумацията на вода. Unilever обещаха да намалят използването до 2020 г. Същото възнамеряват да направят в L'Oréal - компанията си е поставила за цел да намали консумацията на вода с 60 процента до 2020 г. в сравнение с 2005 г. Procter & Gamble обещават до 2030 г. да намалят потреблението с 20 процента.
Какво могат да направят потребителите?
Тенденцията за безводна козметика се преплита с движението #Nobuy - просто използвайте по-малко козметични средства. По-малко флакони, по-малко почистващи процедури – по-малко вода. Освен това, опитайте да преминете към безводна козметика - почистващи масла, пудри, сухи маски. Такива продукти са по-концентрирани и се изразходват по-бавно, освен това, те се запазват по-добре. „Водните" продукти без консерванти нямат много дълъг срок на годност, тъй като бактериите бързо се размножават в тях.
Има и друг вид средства - те не включват използването на вода при нанасянето или отмиването. По правило, това са мицеларните продукти. Но тук трябва да бъдете внимателни: те не са в състояние постоянно да заменят измиването, а по-скоро помагат за премахване на силни примеси - като грим например. В резултат на използването им ще ви трябва по-малко вода, за да отмиете остатъците.
Какви продукти да изберем?
Намирането на безводна козметика не е по-трудно от това да си изберете киселинен пилинг - просто трябва да прочетете състава и да се уверите, че няма думи като water и aqua. Най-често това са твърди шампоани, почистващи препарати във вид на пудра, сухи маски. Особено много такива средства на изложението Cosmoprof се намираха при полските марки Chic Chiq и D'Alchemy. Но те далеч не са единствените. Сред марките, които произвеждат безводна козметика, са Natural Spa Factory, Aveda, Lué от Jean Seo, Ethique, Lush, Larez Berezka Lab.