Фотография: Иван Тодоров, Дориян Тодоров
Дженифър Едуард от малка си мечтае да има професия, свързана с децата. Тя иска да е педиатър и дори се готви да учи медицина, когато се преориентира към психологията. Тя завършва магистратура по детска психология и известно време работи в център за личностно развитие, в който се извършват консултации на деца и възрастни. Тогава нагледно вижда, че голяма част от дисфункционалните модели на поведение могат да бъдат предотвратени още в периода на ранното детство. По този начин се ражда и мечтата й за собствена детска градина, в която децата да се обучават, да играят и да растат в подкрепяща среда, сред учители, които споделят убеждението, че детството е онази важна част от човешкия живот, в която се поставят основите на личността. През 2020 г. се появява и Bamboo Kids House.
С какво Bamboo Kids House е по-различна от останалите детски градини?
Обучителната ни програма, която е съвместно създадена от педагози и детски психолози, следва съвременните педагогически подходи на модерното образование, но и е съобразена с потребностите на емоционалното и социалното развитие в различните възрастови етапи. Стараем се да насърчаваме положителната самооценка у децата, поощряваме ги сами да се справят с ежедневни дейности, което изгражда у тях самочувствие и самодисциплина. Учителите са приятели и ментори, от които децата черпят опит в позитивна и подкрепяща среда. Използваме игрови подход, чрез който децата придобиват нови знания и умения, докато играят и се забавляват. Провеждаме различни извънкласни дейности и екскурзии, отглеждаме си зеленчукова градинка, всяка пролет засаждаме цветя, за които след това децата се грижат с помощта на учителите. И не на последно място за нас е важно да развием у децата умението да работят ефективно в екип, да са сензитивни към емоциите и потребностите на другите, да се отнасят с толерантност и уважение към тях. Интересна инициатива, която се случи преди коледните празници, е благотворителният концерт в дом за стари хора, на който децата представиха своя програма, подготвена заедно с учителите им.
Ходили сте на градина в чужбина. Какъв пример от там прилагате във Вашето детско заведение?
Ходила съм на градина в Швейцария, тъй като със семейството ми живяхме там известно време. Имам прекрасни спомени от градината там, спомням си, че имаше много творчески занимания, а яденето на плод беше подобно на куклен театър – учителите правеха човечета от плодовете и така успяваха да убедят дори злоядите деца (като мен например) да ядат. Ходех на градина с изключително голямо желание и бързо свикнах с новата среда, въпреки езиковата бариера. Спомням си, че в първите дни учителите полагаха усилия да ме приобщят към групата, другите деца ми помагаха, бяха много мили и дружелюбни. Връщайки се назад, си давам сметка, че това е била доста стресираща ситуация за едно малко. На практика така се чувства едно малко дете в първите си дни в градината и подходът на учителите има голямо значение за неговата адаптация. Нашият адаптационен план позволява детето да се запознае с учителите и децата в групата и да прекара известно време в градината заедно с мама или тати. Адаптационната програма е изцяло съобразена с индивидуалните характеристики и нужди на всяко дете и се изготвя съвместно с родителите, преди детето да започне да посещава градината.
Кое е най-важното, което родителите трябва да знаят, преди детето да тръгне на детска градина?
Родителите трябва да са наясно, че тръгването на детска градина или ясла е много голяма промяна не само за малкото дете, но за цялото семейство. Има много начини, по които могат да подготвят детето за тази стъпка, но също така е важно да подготвят и себе си за тази промяна, да са уверени в избора си, за да са спокойни, че оставят детето си в безопасна среда, където то ще бъде обгрижвано от квалифицирани и позитивни учители. Тръгването на детска градина или ясла е първата самостоятелна крачка в социалния свят за малкото дете и е важно средата да е позитивна и откликваща на неговите потребности.
Имате доста интересни занимания и извънкласни дейности, разкажете ни повече за тях. На какво децата се научават чрез тях?
Нашата програма включва разнообразни занимания и извънкласни дейности. Интегрираме част от принципите на Монтесори педагогиката, като работим с децата в характерна среда със сертифицирани играчки. Научните класове имат практическа насоченост – чрез интерактивен игрови подход децата опознават света и придобиват нови знания. Обръщаме особено внимание на творческите занимания, рисуването с различни художествени материали, моделиране с глина, изработка на творчески проекти с природни материали. Музикалните занимания също са част от ежедневната ни програма – децата опознават различни музикални инструменти (пиано, китара, акордеон, барабани), развиват чувството си за ритъм, учат песнички и правят забавни музикални игри. Един иновативен и авторски педагогически подход, който прилагаме в ежедневната си работа, е логопедичният куклен театър, който стимулира правилното езиково развитие още от най-ранна възраст по интересен и забавен за децата начин. Игрите навън и разнообразните спортни активности също са част от ежедневието на дечицата в нашата градина.
Кое е най-важното нещо за едно дете според Вас?
Според мен най-важното за всяко дете е да расте обичано, да прекарва позитивно време със своите родители, да имат любими дейности заедно, но и да има граници в това общуване. Ролята на родителите и учителите е не просто да отглеждат и обучават децата, но и да ги научат да уважават другите, да разбират техните чувства и емоции, да са толерантни към различията в света, но и да изградят ясна представа за границата между редно и нередно.