EVA Slow Down - за устойчивата мода и новото мислене

28 септември 2024

Фотография: Иван Коловос

Събитието събра във Vivacom Art Hall приятели, съмишленици, читатели и партньори за интересна и много полезна дискусия на тема бъдещето на планетата и устойчивата мода.

В ролята на модератор влезе дългогодишният приятел на списание EVA Илиян Любомиров, а опит и идеи представиха няколко експерти в областта, посветени на идеята за по-добро бъдеще – Мила Вачева, представител на Krilixir, Нели Ангелова от Nestle България, Юлияна Дончева, която се занимава с мода от години и е представител на бранда Peserico, и модният дизайнер, преподавател и създател на едноименния собствен бранд Николай Божилов, който представяше Perwoll.

Имаме ли глобален успех в устойчивостта? „Трябва да призная, че моят син, който е на 15 години, донесе идеята за рециклиране вкъщи. Той дойде и каза: „пластмасите ги събираме отделно", и оттам тръгна всичко. Младото поколение ни учи – каза Нели Ангелова. – Трябва да се промени мисленето, ако не се погрижим за бъдещето, нас наистина няма да ни има."

Коя може да е причината да промениш начина си на обличане? „90 милиона тона отпадъци, това, че изкуствените материи отиват в океани и морета и че модата замърсява повече от самолетния транспорт – обясни Юлияна Дончева. – Само 1% от текстила се рециклира, как с малки стъпки можем да я променим? Всички големи фирми по света го осъзнават, но потребителят също трябва да помогне."

"За да се наложи такъв тип движение, има доста фактори – стигнали сме до етап като консуматори, в който прехвърляме границите – продължи темата Николай Божилов. – Много се надявам все повече гласност да има и да говорим за това. Като човек, който създава дрехи, съм поел своята отговорност да допринасям с каквото мога. Много неща се правят от невежество и неинформираност, трябва да има лидери с такъв тип мислене."

"Едно време всички събирахме торбички по чекмеджета, но когато отидох в Англия, където тази практика продължи, в един момент ми потрябва торбичка и когато сложих ръката си в чекмеджето, осъзнах, че торбичките се бяха разградили – допълни Мила Вачева. – Те не бяха пластмаса, независимо че изглеждаха по същия начин. Тогава се замислих за нещата и започна и моята грижа в тази посока."

„По време на рецесия възход имат скъпите и доказаните марки. Липсата на средства не позволява на хората да залагат на нещо, което не е тествано - продължи Нели Ангелова. - Същото е с устойчивите практики. Ние сме глобална компания с ясни ангажименти къде се фокусираме. Започва се от фермата до персоналния организъм - логистика, производство, употреба на енергия. В България ние правим не само залесяване, имаме завод с изцяло зелена енергия, оптимизация на водата. Според приказката всеки човек трябва да засади поне едно дърво в живота си, ние засадихме само първата година 10 000, а след това стартирахме мащабна инициатива, за да се преборим с пожарите и изгорелите площи. В трета година на изпълнение сме и си партнираме с община Твърдица, с която ще засадим 6 пъти по 22 000 фиданки."

Отказваме ли се от бързата мода? „Надявам се да преосмислим нашия подход - каза Юлияна. - Изкушаващо е да вземеш дреха, последен письк на модата, на добра цена и след две обличания да я хвърлиш в кофата. Но това значи, че абсолютно не се замисляш. Промяната е да се залага на базисна продукция, която дори да струва по-скъпо, може да бъде носена с години. За едни джинси се използват 7500 литра вода - повече такива факти помагат за изборите ни всекидневно."

Как да държим дрехите си живи и свежи? „С препарат можем да направим това и ако искаш да имаш една дреха повече време, превенцията е нещото, което работи" - отбеляза Николай. „Истината е, че животьт преди 50 години и сега е коренно различен - продължи Мила. - Качеството на храната е толкова нарушено, а хиперпроизводството ни разглези и искаме всичко. Почвата обеднява, това води до замърсяване на въздуха, което води до окисления, а те до възпаления и заболявания. Хранителните добавки имат сериозна роля в превенцията на всичко това." Юлияна допълни: „Света искам да го видя такъв, какъвто го виждат децата ни!"

Във втория панел към дискусията се присъедини и Таня Колева от Nature & Soul: „Когато създавам продукт, аз искам той да е иновативен, да направи впечатление, да се оцени и да няма вреда за природата и за самите нас".

В този панел видяхме и ревю на трима наши модни дизайнери. Николай Божилов даде идеи за устойчивост и вари-ативност на модела, което го прави приспособим за различни ситуации и обогатява гардероба ни. Бойка Панталеева, създателка на модния бранд VEZA, сьщо представи свои модели. „Вдъхновението ми тръгва от една престилка на прабаба ми, която превърнах в пола. Много ми хареса да ползвам части от носии и изобщо да внушавам, че нещата имат не толкова материална, а по-скоро емоционална стойност." А доцент д-р Яна Дворецка - костюмограф и дизайнер, използва естествени багрила, събрани от природата. „Много неща се промениха от началото на работата по бранда ми YOD, говоренето за бавна мода се считаше за сезонен тренд, който ще премине. Ясно е обаче, че не е така, и брандовете вече знаят, че трябва да обръщат внимание на устойчивата мода."

Специални благодарности на партньорите ни - Nestle България, Perwoll и Krilixir. Гостите на събитието получиха подаръци от Nestle България, Perwoll, Krilixir, Nature & Soul, Vidas, коркови аксесоари Dudesku и се насладиха на специалното кафе преживяване от Nestle България, Campari Spritz и вкусните изкушения на Yuma.bg.

За визията на прекрасните модели от Ivet Fashion се погрижиха партньорите ни от салони Inspire.

X