Фотография: Sony Music/Вирджиния Рекърдс
Адел от малка се учи как да укротява болката. Понякога я наказва с мълчание, друг път я напоява с алкохол, утешава я временно с любов, потиска я с физическо изтощение, но най-лесният начин да я извади извън себе си е музиката. Между думи, ноти и клавиши тя разхожда разбитото си сърце и разголва най-уязвимата част от себе си, за да оцелее. Адел е гласът на болката, в който ние често се приютяваме, нашите разбити сърца да лекуваме. Липсваше ни този глас. Може би ни липсва малко и старата Адел. Закръгленото момиче, за което едно пиано на сцената на Royal Albert Hall беше достатъчно, за да владее публиката, да я разплаква, да я вълнува, да я оставя без дъх, дори и след като аплодисментите отдавна са заглъхнали. Но тя пак е тук. С тази, която си отива, тази, която остава. Музиката.
Докато мнозина отброяват точно колко килограма е свалила Адел, каква е диетата й, колко калории приема и по колко пъти, какво и как тренира, за да постигне тази драстична промяна, едно момиче всеки ден се подлага на изтощаващи тренировки. Но не за да отслабне, а за да пребори собствената си тревожност. Пореден опит за укротяване на болката. Физическото натоварване е нейното бягство и утеха едновременно. „Трябваше да се пристрастя към нещо, за да запазя разума си", признава тя в интервюто си за американския Vogue. Някои фенове още не могат да приемат промяната, други са шокирани, че пътят към нея не е бил на показ на целия свят и ежеминутно споделян в Instagram. Но тя е готова да отвърне честно: „Направих го за себе си, а не за някой друг". Честна е била и в музиката си Адел и затова винаги е била толкова въдействаща. Изважда всички демони от себе си и ги превръща в песни, за да може да продължи. Докато всичките й приятели се борят с крайни емоционални състояния, предизвикани от пандемията, тя е трябвало да премине през тях година по-рано – през 2019-а, по време на развода си със Саймън Конеки, бащата на тяхното дете – 8-годишния Анджело. 30-те могат да бъдат доста разтърсващи, задаващи въпроси, поставящи на кръстопът, но и пречистващи, отварящи нови врати, показващи нови посоки. За Адел те са всичко това накуп. Те са крачка назад, но и няколко стъпки напред. Те са изпитанието, което да я поведе към нов път. Да, понякога 30-те носят усещането, че животът започва отначало. „Никой от нас не направи нищо лошо. Никой не нарани другия. Просто исках синът ми да ме види обичана. Това наистина беше важно за мен", споделя още Адел пред Vogue за раздялата с Конеки. И потегля към най-дългото си пътуване, за да намери истинското си щастие.
Между ежедневните тренировки обаче Адел започва да посещава терапевт, който я кара да се върне назад в детството, когато едно малко момиче трябва да се научи да расте без баща. Дали боли? Разбира се, че боли. По-късно това ще определи и отношенията й с мъжете. Като по учебник, би казал терапевтът. Не само да избира доста по-големи от нея (Саймън Конеки е 14 години по-възрастен), търсейки бащата в тях, но и самонаранявайки се в аванс. „Ти ще ме нараниш, така че аз ще нараня първо теб" – това е било водещо в отношенията й не само с мъжете, но с живота й като цяло. „И това ми пречеше да намеря щастието", казва тя. Тази отбранителна позиция е опит да се защити. От болката. Поредната планина, която трябва да изкачи, да се спусне по нея, за да се изправи пред следващата. Може би най-отрезвяващата от тях е моментът, в който Анджело я пита: „Виждаш ли ме?", „Да", отговаря тя. „Защото аз не мога да те видя", отвръща малкият й син. „Целият ми живот се разпадна в този момент", признава певицата. Тогава осъзнава, че е време отново да се върне на пътя на щастието. Преди това срещата със Саймън е спасение и тя вярва, че неговата поява в живота й съвсем не е случайна. Тази на Анджело също. Но спасението никога не е извън нас. Само че ни трябва време да го осъзнаем. Да тръгнем към него – също.
Адел е само на две години, когато баща й ги изоставя. Малко след рождения й ден тази година той умира от рак. Години наред изпълнителката на Hometown Glory открито показва неприязън и обида към човека, който дори си позволява да говори пред медиите за нея. Тя, (не)познатата дъщеря. Но все пак успява да намери сили да му прости и дори му пуска последния си албум, още докато работи по него. Прави го през Zoom. Може би осъзнала, че пътят към смирението и спасението все пак минава през прошката. Дори и към онзи, който е оставил най-дълбоката рана, причинил е най-силната болка. Спасението на едно дете ли? Музиката. „Тя беше моя приятелка, тя беше сестрата, която никога не съм имала." И можете да си представите какво му е коствало на това момиче да премине през операция на гласните струни точно на върха на славата си. Но и точно тази слава е моментът, в който Адел е напът да се откаже от музиката. „Това не е за мен. Не затова обичам музиката", написала на мениджъра си тогава, когато целият свят вече обожавал гласа й.
Всички знаем историята около създаването на албума й 21, вдъхновението за който е тогавашният й приятел, отново десет години по-голям от нея. Любовта сякаш винаги се появява на точното място, така си и отива – в точното време. В деня, в който двамата окончателно се разделят, Адел влиза в студиото и през сълзи създава Rolling in the Deep. Пореден опит да изкрещи болката си в обятията на най-добрата си приятелка – музиката. Поредното разголване на душата, което ще й донесе шест награди Grammy. Това ли е терапията? „Определено усещам, че когато животът ми излиза извън контрол, искам да бъда в студиото", отговаря тя. Студиото е нейното безопасно място.
След албумите 19, 21, 25, всеки от които отговаря на годините й в момента на издаване, идва ред на най-дъглоочаквания – 30. Макар и вече на 33, именно 30-те се оказват трансформиращи за Адел, която най-после е готова да даде отговори, най-вече на сина си Анджело. Защо родителите му са разделени, защо понякога двама души могат да се обичат и въпреки това да не могат да бъдат заедно... Въпроси, на които той да си отговори, когато порасне. „Със сигурност не бях близо до мястото, на което се надявах да бъда, когато за първи път стартирах работата по този албум преди близо 3 години. Точно обратното. Разчитам на рутина и последователност, за да се чувствам в безопасност. И все пак съзнателно, с желание дори, се хвърлих в лабиринт от абсолютна бъркотия и вътрешни сътресения! По пътя научих много истини за себе си. Отървах се от много слоеве, но също така се увих в нови. Открих наистина полезни и здравословни начини на мислене, от които да се ръководя, и имам чувството, че най-накрая отново намерих себе си. Бих стигнала дотам да кажа, че никога през живота си не съм се чувствала по-спокойна. И така, готова съм най-накрая да представя този албум." Самата Адел не е сигурна, че той е за развода й, още повече че Саймън е баща на детето й. Може би по-скоро е равносметка. Албум, в който най-силно заявява себе си. Уязвима, но сякаш най-после укротила болката. 30 е първата нова музика, която тя представя от 2015 г. насам, а по създаването на албума работи с дългогодишните си съмишленици Greg Kurstin, Max Martin, Shellback, Tobias и Jesso Jr, както и някои нови имена като Inflo и Ludwig Göransson. Докато всички го очаквахме със затаен дъх, Адел пусна първия сингъл от него – Easy On Me, който звучеше навсякъде. Сега вече звучи всичко от албума, on repeat.
След новата музика, която ни подари, певицата най-после е готова да даде още един шанс на любовта, която този път носи името Рич Пол, спортният агент, с когото за първи път се появи публично на финалите на NBA. Адел разказва, че двамата се познават от дълго време, но отношенията им са се развили преди няколко месеца. „Той винаги е бил там, просто аз не го виждах", казва тя. Пол й помага да премине през смъртта на баща й, но най-важното е, че с него се чувства в безопасност. С него чувства всичко, но не и тревожност и изтощение. „Аз съм 33-годишна разведена майка на син. Последното нещо, от което се нуждая, е някой, който не знае къде се намира или какво иска. Защото аз знам какво искам и наистина знам какво не искам", категорична е Адел, чието сърце този път е цяло и готово за споделяне. Доказа го и с новата си музика.
30 излиза у нас от Sony Music и Вирджиния Рекърдс, с медийната подкрепа на GRAZIA, EVA, The Voice Radio & TV, Magic Radio & TV и радио Витоша.