Текст: Лилия Илиева
Фотография: Лилия Илиева, MICAM
Всяка година през пролетта и есента в столицата на модата Милано се провежда световното изложение за обувки MICAM. На 64 000 кв. м в панаирното градче Rho Fiera в покрайнините на града около 1500 компании - 900 италиански и 600 международни от над 30 различни държави излагат колекциите си за есен/зима и пролет/лято за следващата година. Със своите 60 000 посетители годишно и с качеството на участниците си MICAM Milano се налага като световен подиум, задаващ тенденциите в модата и в производството на обувки.
За пети път тази есен в рамките на изложението дванайсет млади дизайнери от цял свят, избрани от жури от модни експерти, представиха своите първи колекции под шапката на проекта Emerging Designers. Техните колекции отразяваха съвременните посоки в развитието на производството на обувки – стремежа към толерантност, идеята за красота над половата определеност, тенденцията към устойчивост в модата, непрекъснатото търсене на нови материали и форми и старанието да се щади околната среда.
Един от най-открояващите се сред дебютантите беше Серхио Силва. Започва да се интересува от обувки още от малък, докато наблюдава майка си, как излизайки за работа, винаги обува обувките си последно и след това сякаш се изправя пред света. Серхио е от Рио де Жанейро, Бразилия, създава марката си, след като емигрира в САЩ. Колекцията му е вдъхновена от Баухаус - стилът, в който формата следва функцията и съчетава изкуство и история. Използва независими бразилски майстори и кожи, изработени според най-високите стандарти за устойчивост.
Ето какво разказа той специално за GRAZIA.
Прави ми впечатление, че сте облечен в черно и всичките ви обувки също са черни. Защо е така? Чували ли сте твърдението, че черното не е цвят, а липса на цвят?
Да, непрекъснато ни го казват, но ние винаги се обличаме в черно. То ни носи късмет и ни зарежда със сила. За нас то е подходящо за всички сезони и благодатно се съчетава с всичко. Намираме го за шик. А причината да правим всичките си обувки в черно е абсолютно комерсиална. В нашите обувки има архитектура и ако ги направим в различни цветове, вие ще забелязвате цвета, няма да обърнете внимание на дизайна. Ако обиколите другите щандове на изложението, ще забележите, че колегите работят в един стил, а ние експериментираме в различни.
Обувките ви са наистина с интересна архитектура. Токовете са много разработени. Дали са удобни?
Колко добре усетихте идеята. Вдъхновението на тази колекция е, че комфортът е некомфортен. Когато човек се задържи дълго време в удобството, стига до неудобство, защото смисълът на живота е да продължаваме напред. И все пак мога да ви уверя, че обувките ни макар да изглеждат неудобно, са много удобни. Първо ги изработваме в нашия размер. Опитваме да ходим с тях първи и след това изработваме и други номера. И не са толкова тежки, колкото изглеждат в сравнение с други модели.
Колекцията е интересна. Има обувки, като вдъхновени от Ренесанса, от Древна Гърция, има и много модернистични, има и на пръв поглед съвсем семпли, но с особени токове.
Да, може да откриете и влияние от Луи XIV. А вижте тези сандали - това са със зърна на гърди. И хората си мислят, че са зърна на женски гърди, но те всъщност са зърна на мъжки гърди. Идеята беше да направим женска обувка, но с мъжки зърна. Стилово сме много повлияни от Баухаус.
Защо? С какво ви вдъхновява Баухаус?
Харесваме идеята продуктите да са изградени от основни геометрични линии, в рамките на които всичко да функционира. Не харесваме прекалено много детайли, много аксесоари. В известен смисъл харесваме минимализма. Затова и избягваме многото цветове. Предпочитаме да разработваме различни стилове вместо различни цветове. В Баухаус ми харесва, че всичко е минимално, но натоварено с много смисъл. Ценното също е и, че обувките са изработени от екологични материали – обувките са от кожа, токовете – от дърво, и са биоразградими. Всички са изработени ръчно.
Кой носи вашите обувки? Как бихте описали вашия клиент или клиентка?
Обувките ни са и мъжки, и дамски. Те са над понятието за пол. Жените ги носят на закуска с приятели или на обяд. Или дори, когато ходят на бизнес среща или следобед. Мисля, че са подходящи и за мъже. Разбира се, че повечето са за жени, може би между 30- и 43-годишна възраст, с финансови възможности, защото цената на тези обувки е от 400 до 800 евро. Това са обувки и за хора със самочувствие, хора, които искат да кажат нещо с това, което носят. Не са обувки, с които човек може да бяга, но защо да бързаме. В същото време са обувки, с които можете да танцувате. Животът е, за да му се наслаждаваме.
През цялото време говорите за себе си в множествено число – ние. Кои сте вие?
Ние сме просто аз, но предпочитам да ме наричат така.
Вярно ли е, че увлечението ви по обувките е било вдъхновено от вашата майка?
О, да. Тя винаги е била луда по обувките. Бяха последното, което слагаше преди да излезе от вкъщи и в момента, в който ги слагаше, се променяше. Все едно порастваше и ставаше по-красива. Тя носеше високи обувки. Винаги съм искал да нося интересни обувки, но така и не успявах да си намеря подходящи. И исках да направя обувките, които бих искал да нося. Затова са и много мъжки, но и отвъд половете. Учих моден дизайн за дрехи в Рио де Жанейро, където съм роден. Като завърших, стажувах при дизайнер на обувки и сега живея във Флорида. И ето я моята първа колекция.
Дали тенденциите влияят на работата ви?
Не. И на изборите ни също. Ние всъщност никога не носим кецове. За нас те не са обувки. Не следваме тенденции. Затова и имаме нужда да създаваме собствени уникални обувки. Ние не сме бранд на бързата мода. Идеята е да правим обувки, които човек може да притежава и да носи завинаги.
И да останат, дори когато си тръгне?
Такава е идеята.