Фотография: Ангел Захаринов
Стайлинг: Полина Добрева
Грим: Георги Русев
Коса: Верига салони Inspire
Творчески координатор: Ивелина Чоева
Видео: Генади Михов
Локация: Ранчо El Paso
Йордан Петков е собственик на бранд, инфлуенсър, party и spirit animal. Така актуалното "предприемач" също му отива страшно много. Оставяйки квалификациите настрана, той обича да казва, че се занимава главно със себе си. "Винаги съм се чувствал странно да се асоциирам с каквото и да било, понеже това ме затваря в рамка. Обичаме да си лепваме етикети, за да сме по-спокойни, че принадлежим на нещо. Вярвам, че моята особа би ми се разсърдила, ако ѝ дам някакво определение." И все пак, в случай че съществуваше професия "всестранно развита простачка", той щеше да я практикува безупречно. Подобно на изявите в социалните мрежи и KITCH.
Чувал съм мнението, че трябва да си луд, за да се занимаваш с моден бизнес в България. Така ли е наистина? "В началото нямах абсолютно никаква идея в какво се забърквам. Докато бях студент си представях, че ще имам бранд и по цял ден ще ходя със скечбук в парка и ще рисувам дизайни, кройки и дрехи, докато изглеждам изключително арт отстрани. Да, ама не баш. Когато си млад, тепърва стартираш и нямаш зад гърба си екип от професионалисти, както е в нашия случай, трябва да станеш екстрасенс и да започнеш да разбираш от всичко. Иначе има огромен шанс бизнесът ти да се окаже скъпо хоби. Много набързо се превъплътих в шивачка, счетоводителка, графичен дизайнер, общ работник, customer support, маркетинг специалист, бизнесдама и още." Та отговорът е следният. "За да създадеш моден бранд и да го избуташ, че да стане успешен, трябва да си леко луд - да." Донякъде това е причината младите да се спират от идеята за самостоятелност. Свикнали сме да виждаме примери как е задължително някой да те "подпира" или да си затрупан с милион странични ангажименти, за да оцелееш. Създаването на KITCH не е от тези примери. Йордан си спомня как двамата с милата му "приятелка, партньор и маркетинг гуру" Вили Стоянова решават да напуснат тогавашната си работа в средата на дъждовен ден. Отиват в кафе с фирмените лаптопи. Изработват логото на марката. "Имахме огромна мечта и две изгърмяло-креативни персони, които силно вярваха в нея и не се страхуваха, че известно време може да ядат филии с пастет. И така до днес, когато вече си купуваме от по-скъпия пастет.
"Стига да имаш желание, ще намериш начин да дефилираш и по жълтите павета, докато светофарът е червен", споделя Йордан
Знаем добре, че луксът успокоява. Склонен съм да мисля, че същото важи и за кича. "Кичът успокоява, защото няма много правила. Всъщност философията на бранда е и моята философия в живота, в начина ми на обличане. Тръгна ли да го правя, става пълен паприкаш, хвърчи всякакъв джангър, гердани, колани и каквото се сетиш. Упражнявам творческа анархия и не спазвам абсолютно никакви правила. Накрая целият хаос просто се намества в страхотен кичозен синхрон", разказва той с вълнението, с което влезе в ролята на каубой за снимките. "Като го поръсиш отгоре с малко тонус и настроение - няма кой да те спре. За мен това се нарича свобода. Цялата идея на KITCH е да създадем свободна зона, място и общество, за да може хората да се чувстват спокойни, приети и с пълното право да изразяват себе си." С ярките цветове, принтовете и смелите послания.
"Смятам, че България предлага огромно поле за изява", категоричен е Йордан. "Аз лично се радвам, че мога да участвам в създаването на конкурентна среда, конкретно в сферата на модата. Има доста успешни български брандове на външния пазар, но почти никой не твори тук." Дали обаче възможността да се изявиш се предлага лесно? Отговорът му отново е остроумен. "Стига да имаш желание, ще намериш начин да дефилираш и по жълтите павета, докато светофарът е червен. Трябва ти само добра идея и смелост." Позитивно е да чуеш, че звучи толкова уверен в думите си, тъй като напоследък немалко брандове започват да се повтарят, да изглеждат еднакво, да представят новите си колекции, които всъщност са старите им колекции. Изведнъж Йордан се сеща за книгата "Бъди различен или умри" на Джак Траут. "Всеки, който иска да създава бранд, бизнес, услуга, продукт, може да я прочете. Заглавието е достатъчно. Ако създаваш нещо, което вече сме виждали хиляда пъти, значи си умрял, преди да си започнал." Наистина е обнаджеден, че тепърва ще виждаме добри примери и положително раздвижване в индустрията.
GET THE LOOK: Риза Asos Design, панталонки Calvin Klein, слънчеви очила Gucci
Вниманието и силния интерес към него обаче се появяват доста преди KITCH. "Помня, че откакто за първи път се докопах до интернет, го приемам като пространство, в което да се забавляваш по всевъзможни начини", разказва с поглед назад. "Най-много съм се забавлявал на 13 г. в ask.fm. Тогава бях решил, че ще заставам пред камерата и ще се държа все едно никой не ме гледа. Взеха, че започнаха да ме гледат доста хора. Оттогава го използвам като инструмент, за да изкарвам различни свои страни." Прави го, защото обича да наблюдава и анализира самия себе си. Нищо от интернет живота му обаче не е било планирано. "Стискам си ръката, че съм бил постоянен и съм успял да привлека само истински простачки, които искрено подкрепят мечтата ми да създавам дрехи с настроение."
Често ще чуете Йордан да използва "приятелки" като обръщение към последователите си, но най-специалните са част от армия простачки. Когато проявявам любопитство по въпроса, споделя, че първо е редно да даде определение на феномена. Тя е млад хомосапиенс в началото на съзнателния си живот - между 16 и 140 г., приемащ случващото се (лошо или хубаво) без излишно напрежение, със страшен кеф и чувство за хумор. "Една простачка изпитва неописуем лукс, докато яде филия с лютеница и сирене, но можеш да я видиш на Оскарите и дори за секунда няма да помислиш, че не принадлежи там. Понякога е с по-ниско IQ, но поради личен избор. Не се смята за повече от другите, но много добре знае, че втора като нея няма." Признава, че той винаги се е чувствал точно така. Зарядът, с който за първи път я използва преди 4 години, кара останалите да се припознават в титлата и да стават горди нейни носители.
Няма две мнения, Йордан е колоритен и склонен да накара всеки срещнат да се движи по неговите честоти. В същото време не е проблем да е по-обран и спокоен. "В главата ми често тече парти. Разбира се, има и лоши, от които си тръгвам разстроен, но все пак съм бил на парти", споделя той. Звучи сякаш сутрин просто става от леглото и се пуска по най-луксозното течение на деня? Не съвсем. "Гледам да излизам от него, понеже като представител на зодияТА (да, с акцент) Риби ми е прекалено комфортно там. И аз като повечето простосмъртни се стремя към структура, планиране и най-вече баланс. Къде ми се получава, къде не." Знае само, че по пътя му вратата за магия, спонтанност и чудеса ще бъде винаги широко отворена. Негови думи, не мои.