Фотография: PR
Зимният сезон все по-често се превръща в удобен формат за среща на световно признати артисти с техните колекционери, които коментират, че докато са на ски, не само съзнанието, но и портфейлът им се отваря по-широко за нови инвестиции в сектора на изкуството и смелите идеи.
Някои от най-големите галерии в света влагат повече средства в разширение на екипите и пространствата, разположени в ски курорти в различни краища на света. Сен Мориц, Давос, Гщаад и американският щат Колорадо (най-вече Аспен) са магнитите в новата арт тенденция, при която главни играчи са колекционерите и артистите от висок ранг, а декорът – снежните върхове на близките планини, които обграждат арт пространствата, утвърдили позицията си на галерии въпреки сезонния живот.
"Изкуството и културата играят важна роля в живота на жителите и посетителите на ски курортите. Те са идеален начин галеристите да се свържат с колекционери в по-малко френетична обстановка от голям град или активен панаир на изкуството. Истината е, че изкуството и планината отдавна са преплетени", коментира Макс Дюбоа от френския клон на "Кристис". "Сен Мориц отдавна се е утвърдил като дестинация за артисти", допълва в интервю Джеймс Кох, партньор и изпълнителен директор на програмата Hauser & Wirth в Швейцария.
"В долината Енгадин се е намирала вилата на семейство Джакомети, както и къщата на алпийския художник Джовани Сегантини. Върховете на Швейцарските Алпи са вдъхновявали художници като Герхард Рихтер и Йозеф Бойс, така че е съвсем естествено още в края на 60-те години на миналия век един от най-големите агенти на изкуство – Бруно Бишофбергер, продаващ платната на Уорхол и Баския, да отвори галерия тук. Благодарение на неговата първа стъпка примера му последваха частни галерии и музеи, които видяха в зимния сезон прекрасна възможност да разширят кръга си от колекционери."
В любимия зимен курорт на богатите и прочути хора от няколко години успешно съществува и реализира добри продажби галерийното пространство на сина на американския художник Джулиан Шнабел – Вито, който тази зима е събрал в обща изложба най-добрите представители на сюрреализма и се надява да привлече не само лоялните на галерията му колекционери, но и новите попълнения в графата "богати хора с идея да развият в себе си тази апетитна роля". На същото се надяват и галеристите в Аспен, където има традиции в успешната комбинация изкуство + ски от години.
Бизнес потенциала пръв усеща Харли Болдуин, който в далечната 1994 г. кани Ричард Едуардс, тогава британски адвокат и колекционер, да създаде галерия в Аспен в съдружие с него. "Първоначално хората не бяха свикнали да купуват изкуство, докато са на ски, но когато разбраха, че показваме нова работа и че имаме работа директно с художници, бяха силно впечатлени", разказва Едуардс. В началото клиентите на Baldwin Gallery са амбициозни бизнесмени от Тексас и Мичиган, хора, "на които галериите в Ню Йорк не даваха непременно първа позиция по време на продажби", допълва той.
Благодарение на смелата му бизнес идея галерия Baldwin вече се е утвърдила като водещ играч на световната арт сцена и се гордее с много продажби и голям списък от колекционери, които купуват и през зимата. Заради активностите около тяхната галерия и целият район около Аспен регистрира скок в отварянето на нови арт и дизайн пространства.