Азедин Алая и Мадам Гре: неочаквано добра комбинация

...макар двамата никога да не са се срещали.

Тита Найденова 10 януари 2025

Фотография: ПР

Седем години след смъртта на легендарния моден дизайнер Азедин Алая, парижката му фондация поддържа завидна активност – с изложби, в чийто център е самият той, и луксозни албуми, които пресъздават интересни периоди и незабравими колаборации от кариерата му.

Тази на фокус в актуалното заглавие на италианското издателство Damiani – "ALAÏA/GRÈS: Над модата", проследява тънката, но ясно забележима връзка между творенията на родения в Тунис моден дизайнер и легендарната мадам Гре, чието истинско име е Жермен Кребс. Въпреки че след щателно проучване от директора на фондацията и автор на книгата Оливие Сайлар става ясно, че пътищата на двете забележителни фигури в парижката мода никога не са се пресичали, несъмнено в работата си сякаш са водили таен диалог. Почитатели на характерната форма на простотата, привидно семплите творения на мадам Гре и Алая са всъщност доста сложни като елементи и детайли в кройката и дизайна. И двамата поддържат приятелски, понякога почти семейни отношения с изисканите си клиентки.

Азедин Алая

За гостоприемството на Алая се носят легенди, а организираните в дома му вечери са били истински произведения на изкуството – от списъка с поканени, през самите покани, до менюто и темите на разговор. Подобна е била и професионалната активност на мадам Гре, която основава модна къща Grès през 1942 г. и представя колекциите си до 1987-а. Сред известните ù клиентки са Грета Гарбо, Марлене Дитрих, Мария Казарес, Делфин Сейриг и Грейс Кели. Като истински почитател на изкуството в модата, Алая започва да колекционира най-интересните за него дрехи, създадени от любими дизайнери, и успява да натрупа в колекцията си над 15 000 ценни притежания. Сред тях са 700 рокли на мадам Гре.

"Обичам дрехи, които са красиви и вечни, без безполезни детайли или декорации, или в цветове, които избледняват твърде бързо. Най-простите дрехи се създават най-трудно", категоричен е бил приживе любимият моден дизайнер на Наоми Кембъл, когото тя наричала "папа". Напомнящите за скулптура творения на Алая са сякаш продължаващи традицията на мадам Гре.

Мадам Гре

"Исках да бъда скулптор. Работата с плат или камък е абсолютно едно и също нещо за мен", заявява в телевизионно интервю Мадам Гре, която избира артистичния си псевдоним, водена от значението на думата Гре – пясъчен камък. Подобно е и желанието на Алая в младежките му години в Тунис, където взема решение да отиде в Париж и кандидатства във френската арт академия със специалност скулптура. Впоследствие избира модата и променя не само собствения си живот, но и вибрациите във френската столица.

Алая се вдъхновява от характерните за мадам Гре гръцки плисета и драпировки, които надгражда с кожени каишки, верижни ризи и метални капси. Той не е единственият визионер, който продължава нейния артистичен поход в модата. Двамата японски дизайнери Исей Миаке и Йоджи Ямамото показват респекта си към френската грандама на модата. Ямамото дори използва името ù, за да представи prêt-à-porter колекцията си за сезон пролет-лято в Париж.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA