Азедин Алая и Мадам Гре: неочаквано добра комбинация

...макар двамата никога да не са се срещали.

Тита Найденова 10 януари 2025

Фотография: ПР

Седем години след смъртта на легендарния моден дизайнер Азедин Алая, парижката му фондация поддържа завидна активност – с изложби, в чийто център е самият той, и луксозни албуми, които пресъздават интересни периоди и незабравими колаборации от кариерата му.

Тази на фокус в актуалното заглавие на италианското издателство Damiani – "ALAÏA/GRÈS: Над модата", проследява тънката, но ясно забележима връзка между творенията на родения в Тунис моден дизайнер и легендарната мадам Гре, чието истинско име е Жермен Кребс. Въпреки че след щателно проучване от директора на фондацията и автор на книгата Оливие Сайлар става ясно, че пътищата на двете забележителни фигури в парижката мода никога не са се пресичали, несъмнено в работата си сякаш са водили таен диалог. Почитатели на характерната форма на простотата, привидно семплите творения на мадам Гре и Алая са всъщност доста сложни като елементи и детайли в кройката и дизайна. И двамата поддържат приятелски, понякога почти семейни отношения с изисканите си клиентки.

За гостоприемството на Алая се носят легенди, а организираните в дома му вечери са били истински произведения на изкуството – от списъка с поканени, през самите покани, до менюто и темите на разговор. Подобна е била и професионалната активност на мадам Гре, която основава модна къща Grès през 1942 г. и представя колекциите си до 1987-а. Сред известните ù клиентки са Грета Гарбо, Марлене Дитрих, Мария Казарес, Делфин Сейриг и Грейс Кели. Като истински почитател на изкуството в модата, Алая започва да колекционира най-интересните за него дрехи, създадени от любими дизайнери, и успява да натрупа в колекцията си над 15 000 ценни притежания. Сред тях са 700 рокли на мадам Гре.

"Обичам дрехи, които са красиви и вечни, без безполезни детайли или декорации, или в цветове, които избледняват твърде бързо. Най-простите дрехи се създават най-трудно", категоричен е бил приживе любимият моден дизайнер на Наоми Кембъл, когото тя наричала "папа". Напомнящите за скулптура творения на Алая са сякаш продължаващи традицията на мадам Гре.

"Исках да бъда скулптор. Работата с плат или камък е абсолютно едно и също нещо за мен", заявява в телевизионно интервю Мадам Гре, която избира артистичния си псевдоним, водена от значението на думата Гре – пясъчен камък. Подобно е и желанието на Алая в младежките му години в Тунис, където взема решение да отиде в Париж и кандидатства във френската арт академия със специалност скулптура. Впоследствие избира модата и променя не само собствения си живот, но и вибрациите във френската столица.

Алая се вдъхновява от характерните за мадам Гре гръцки плисета и драпировки, които надгражда с кожени каишки, верижни ризи и метални капси. Той не е единственият визионер, който продължава нейния артистичен поход в модата. Двамата японски дизайнери Исей Миаке и Йоджи Ямамото показват респекта си към френската грандама на модата. Ямамото дори използва името ù, за да представи prêt-à-porter колекцията си за сезон пролет-лято в Париж.

X