Как ли изглеждат различните лица на изтезанието?

Андрес Серано разбулва лицемерието и акцентира върху приликите между религиозните, политическите и социалните модели.

05 септември 2022

© Андрес Серано, Неозаглавена X-Триптих, 2015

На 16 септември в Националната галерия – Двореца ще бъде открита изложбата Torture (Изтезание) на американския артист Андрес Серано.

Добил скандална известност с творбата си Piss Christ, която успява да предизвика истинска културна война в края на 80-те и началото на 90-те на миналия век, американският артист продължава да засяга неудобни теми. Изложбата Torture включва двадесет широкоформатни фотографии, подобни на ренесансовите композиции – част от огромен по обхвата си проект, насочващ вниманието ни към разрухата в самите устои на обществото.

© Андрес Серано, "Фатима", пленена и измъчвана в Судан, 2015

Torture показва празните пространства на стаи за разпити, центрове за трансфер на емигранти, концентрационни лагери, наред с автентични инструменти за мъчение от прочути музейни колекции и реплики на такива, използвани като туристически атракции. Серано фотографира известни активисти срещу изтезанията, както и жертви, които охотно се съгласяват да разкажат своята история.

За малко повече от месец в промишления град Мобурже, Югозападна Франция, Серано влиза в ролята на мъчител. Използвайки арт центъра The Foundry (Леярната) за своя "тъмна стаичка”, той фотографира над 40 доброволци в импровизирани пози, като използваните инструменти за мъчения са произведени на място от местните жители. С дейното участие на самите модели и под надзора на пенсиониран командос от френските специални части, са използвани различни техники за физически и психологични изтезания.

© Андрес Серано, портрет. фотография: Ирина Мовмига

Визуалните препратки към граничните състояния на човешкото тяло и дух правят темата на изложбата изключително актуална в контекста на международната политическа ситуация и хуманитарна криза. Характерно за творчеството на Андрес Серано е непрестанното изследване на социалните проблеми и тяхното измерение в изкуството.

"Визуализирам целия спектър на изтезанието. В този процес аз поех ролите едновременно на артиста и на мъчителя. Като артист, показвам на публиката това, което виждам. Във втората роля ми се наложи да мисля като мъчител и да поема пълен контрол. Лесно е да изтезаваш хора, над които имаш власт", казва самият Серано.

© Андрес Серано, Неозаглавена XIII, 2015

Продуцирана през 2015 г. от арт колектива a/political, серията фотографии започва да се осъществява през седмицата, в която излиза Докладът на Сенатската разузнавателна комисия за изтезанията. Докато властите в САЩ продължават да блокират публичния достъп до хиляди снимки с подложени на мъчения пленници, Андрес Серано се заема с визуалното представяне на една реалност, която правителството отчаяно се опитва да скрие.

Серията вече е представяна като самостоятелна изложба в Collection Lambert, Франция; VOID, Северна Ирландия; Музея за съвременно изкуство "Стейшън" в Хюстън, САЩ, и Фотографския център "Стилс", Шотландия, а у нас пристига, благодарение на фондация МУСИЗ и фондация Лъчезар Цоцорков. Изложбата е част от Културния календар на Столична община 2022.

X