Столичното арт пространство "Мисия 23" организира курс по съвременно изкуство, който ще разкаже не само какво е то, но и ще учи как да го гледаме и разбираме.
От октомври до средата на декември арт критикът Нада Нашева ще акцентира върху две основни теми при срещите си с публиката - как да различим изкуството и защо се е променило днес, какво означава тази промяна и какво казват творбите - за нас, за връзката ни с другите хора, за промяната ни като такива.
"Както казва Ричард Сера, "Ако промениш начина на гледане на хората, ще смениш и начина им на мислене". Въпросът е, че то може да ни зарежда с истинска сила и най-вече да смени посоката ни!", коментира Нашева.
Един от акцентите в курса е посветен на кича и имитациите в изкуството. Обикновено този момент в историята на съвременното изкуство се радва на най-голям интерес от курсистите.
За основа му служи есето на Клемент Грийнбърг "Авангард и Кич" от 1939 г., в който един определен цитат сякаш разбулва тайната зад темата - "Кичът е механичен и действа чрез формули. Кичът е рутинно преживяване и подправени усещания. Кичът е миниатюрно изображение на всичко, което е фалшиво в живота на нашето време."
ОЩЕ ОТ GRAZIA: TO ME, TO YOU (НАИСТИНА) ОТГОВАРЯ НА ВЪПРОСА "КАК СИ?"
На въпроса "Защо е важно да можем да различим изкуството?", Нада отговоря така: "Защото изкуството е съпротива, преди всичко на властовите отношения и структури в конкретен момент. Това могат да бъдат отношенията мъж - жена, държавен апарат - човек, учител - ученик, баща - дете и т.н."
"То е съпротива, но не в буквалния политически или идеологически смисъл, а сменя граматиката на властовите отношения. Дори в цветовете има властови отношения, например взаимодействията на цветовете за Кандински са като взаимодействия между различни сили. За съжаление обаче, новата граматика, която предлага, много бързо става рутинна и се усвоява от имитаторите и около нея се създават нови властови отношения, затова трябва да се променя!", продължава Нашева.
Повече информация може да откриете във Facebook страницата на Missia 23.