Стъклото на Голямата депресия

Бедността на 30-те не е попречила на стремежа към красиви изделия

Невена Дякова 21 декември 2020

Наричат го Depression glass, защото производството му започва през 20-те години на XX век, в чиито край настъпва и една от най-пагубните икономически кризи в САЩ, известна още като Голямата депресия.

                                     Зеленото е най-често срещания цвят

В онези тъмни в социален и финансов план години, покупателната способност на населението е значително по-малка и производителите на пособия за бита са принудени да намерят отговор на този проблем. В резултат на търсенията им започва производство на изделия – сервизи от чаши, чинии, подноси, свещници и други декорации от стъкло, които компенсират качеството с цвят – силно контрастиращ с общата атмосфера на сивото ежедневие, с което се справят милиони домакинства. 

                            Днес най-търсени са комплектите в розово

Изработвани с по-малко внимание към детайла, често откриващи неравности, балончета и други дефекти в стъклото, днес сервизите и единичните части от тези комплекти, имат колекционерска стойност.

Всъщност до 70-те години на миналия век не съществува термин, с който този вид стъкларски изделия биват назовавани. Възвърнали интереса към себе си, те получават наименованието си от колекционерите, които започват да издирват автентични съдове от компании като Heisey и Federal.

    Жълтото е може би третия най-популярен цвят в това производтво

Липсата на лого на дъното на чашата или чинията обаче не оказва влияние върху стойността на един предмет, стига той да бъде категоризиран от експерт като представител на епохата. Не по-малко интригуващо днес, „Стъклото на Голямата депресия" е покачило цената си двойно от 80-те до наши дни. 

Фотография: Profimedia и Instagram

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ:

X