Глобалната пандемия влияе върху всички сфери на живота ни, а какво да кажем за модата: маските не са вече просто моден аксесоар. Но все пак днес не е първият и единствен момент, в който те се стават задължителни и се превръщат в тенденция.
В западната медицина маските от марля започват да се използват в края на 19-ти век: носят се от хирурзите, за да предотвратят заразяването от пациенти с отворени рани. Тази практика се разпространява в Китай - през 1910 г. започва епидемия от белодробна чума и лекарите тогава въвеждат идентични мерки като тези днес за пандемията от коронавирус: изолират пациентите, затварят изходите/входовете на градовете и започват да носят защитни маски, които всеки си правел сам. Това били познатите маски от парче марля и връзки. Практичността и ниската цена били от първостепенно значение.
Осем години по-късно изригва една от най-големите пандемии на човечеството – испанският грип. 29.5% от населението на планетата били заразени, а 5.3% умрели. Тогава маските се използвали от всички. И след това обикновените маски от марля започнали да се пренебрегват за сметка на тези от по-плътен и защитаващ материал, който се приемал за по-ефективен.
През 1939 г. в много страни била разпространена грипна епидемия, включително и в САЩ. За да насърчат хората да носят маски, двама холивудски актьори се снимали за корицата на списание Look.
Това изображение започнало да се ползва за пощенски марки и станало изключително популярно и до днес. Априлската корица на португалския Vogue днес пресъздаде снимката.
Корицата на Vogue Португалия, Април 2020 г.
Очевидно този сюжет е вдъхновен от известната картина „Любовници" на Рене Магрит от 1928 г. Самият художник може би е повлиян от сцените, на които е станал свидетел по време на испанския грип.
„Любовници" на Рене Магрит от 1928 г.
През 1940 г. този сюжет е въплътен в друга известна снимка, изобразяваща целувка с противогази.
Да се върнем към Китай: през 1929 г. в едно от списанията е публикувана статия, озаглавена: „Най-модерният аксесоар на тази пролет: черна маска за лице". В материала аптеките са критиувани за прекалено високите цени на маските, което ги правело труднодостъпни за голяма част от населението.
Традицията да се носят маски като домакински аксесоар (не само по време на пандемия) съществува в Азия отпреди няколко години. На първо място това се наложило заради мръсния въздух, а на второ – маските били популярни сред младите хора, които смятали, че с тяхна помощ, както и със слушалките, ще се откъснат по-лесно от света. Разпространена версия е, че маските се носят често и от жени, които искат да излязат без грим (каквато често е ролята на шапката, когато косата е мръсна).
В западната култура, благодарение на влиянието на K-pop звездите и тенденциите от азиатските страни, маските също станах популярни. Основната им цел обаче беше да се привлече вниманието към лошата екология, по-специално към катастрофалното състояние на въздуха в големите градове.
Е, ситуацията през 2020-та се промени, благодарение на коронавируса.
Вижте още:
Психологът Магдалена Ангелова: за "тоалетната хартия" и поуките след коронавируса