Какво казват експертите за екранното време при децата

Липса на концентрация, забавяне с проговарянето и затруднения с интелигентността са само част от проблемите.

Ася Иванова 14 юни 2023

Фотография: Pexels.com

Повечето деца обичат да гледат телевизия, а това е добре дошло за много от родителите, които са заети или пък им е писнало от вечното им мрънкане.

Но всички знаем, че телевизията и таблетите не са препоръчителни за малките. И все пак има различни източници, които дават противоречива информация за това от каква възраст и за какво време е редно децата да прекарват пред екраните. Какво казват от Световната здравна организация (СЗО) и Американска академия на педиатрите (ААП)?

ДО 18 МЕСЕЦА

Препоръчително е бебетата да нямат никакъв досег до телевизия и други видове екрани. Единственото изключение е да говорят с бабите и дядовците на видео връзка.

МЕЖДУ 18 И 24 ЧАСА

Време е (но не и задължително!) да запознаем малкото човече с екраните. Това се прави постепенно. Ако решим да му предложим нещо, е важно да гледаме заедно с него висококачествено съдържание и да правим почивки, по време на които да му обясняваме какво се случва на екрана. 

МЕЖДУ 2 И 5 ГОДИНИ

Екранното време се ограничава до 1 час на ден, като задължително трябва да обръщате внимание на качеството на съдържанието. Гледайки заедно с детето, можем да му помагаме да прилага наученото в реалния живот. 

НАД 6 ГОДИНИ

След тази възраст децата се запознават все повече с технологиите заради все по-голямото им навлизане в образователната система. Затова и препоръките на специалистите е не колко време прекарва детето пред екрана, а по-скоро за какви дейности го използва. Важно е обаче да му обясним да балансира и да се научи да вмества екранното време в личния си график без това да влияе на образованието му, съня, физическата активност и времето с приятели.

КАКВИ СА ВРЕДИТЕ ОТ ЕКРАННОТО ВРЕМЕ?

Повечето родители не осъзнават какви точно са вредите върху едно дете. Наблюдават се проблеми със зрението, понижена концентрация, логопедични затруднения, трудности в социалната и емоционалната интелигентност.

X