Вдъхновена от една жена: новата колекция на Ердем Моралиоглу разказва история

Лидия Делирадева 22 септември 2019

По време на скорошно пътуване до Мексико Сити, Ердем Моралиоглу срещна новата си муза - италианската фотографка от началото на 20 век Тина Модоти. В този град, през 1942 г., тя умира. „Открих колекция от нейни снимки и бях толкова заинтригуван”, признава канадско-турският дизайнер преди лондонското си ревю. „Колкото повече чета за нея, толкова повече се очаровам”.

Родна в Италия, Тина Модоти е живяла много ярък живот. На 16-годишна възраст тя заминава за Сан Франциско, след което през 1910-те се премества в Лос Анджелис, където става актриса в нямото кино. Именно тогава Модоти започва да се занимава с фотография, става активна комунистка в Мексико, където, освен всичко друго, се сприятелява и с художниците Фрида Кало и Диего Ривера.

Тина Модоти, 1923 г.

„Вдъхнових се от криволичещата линия на нейната съдба", казва Моралиоглу. „Да напуснеш италианското село, за да играеш в неми филми, да се превърнаеш в една от най-значимите жени - фотографи и в смела политическа активистка." Подозрителните обстоятелства около нейната смърт само добавят масло в огъня: „Тина умира през 1942 г. (тя е била само на 45) съвсем неочаквано на задната седалка на такси в Мексико Сити; носят се слухове, че е била убита по политически причини.”

Наред с увлекателната житейска история на Модоти, нейният уникален стил е послужил като източник на вдъхновение за колекцията пролет-лято 2020 на Erdem. „Колекцията отразява образите на Тина в различни етапи от живота ù", обяснява Моралиоглу. „Модоти се появява пред нас в работен гащеризон, в традиционно мексиканско облекло и във викторианска рокля." Тези контрасти са въплътени в силуетите: „Тук има и великолепни, пищни, многопластови поли, и широки мъжки панталони, а до тях са женствените жакети от 40-те години".

Тина Модоти, Лос Анджелис, 1921 г.

Ердем илюстрира мексиканските години на Модоти с ярки цветове, флорални бродерии и сламени шапки на майстора Ноел Стюарт. Но да разказва за качествата на нейната личност, за значението на нейната работа, за него е много по-важно, отколкото да разказва за страната. „Това е еднозначно повече за впечатлението от самата Тина, отколкото от мястото ù на пребиваване", обяснява дизайнерът.

Практичността на стила на Модоти е показана чрез изобилието от памук, използван от Ердем. Това е особено забележимо на фона на луксозните материи, които изпълват колекцията есен-зима 2019/2020, посветена на принцеса Ориета Дория Памфили. „Тази колекция се откроява с простотата на ежедневието, въпреки пищните котюрни силуети”, казва Моралиоглу. „В нея присъства лекотата.” Тази особеност е отразена и в избора на място. Ердем заменя Националната портретна галерия с градините Грейс Ин Гардънс в графство Холборн, окръг Лондон. „Дефилето на чист въздух навява спокойствие и релакс”, обяснява дизайнерът решението си.

Моралиоглу има специален талант да показва съдбата на жените, които са допринесли за историята. Така например, колекцията пролет-лято 2015 е посветена на британската художничка и биолог Мариане Норт, а есен-зима 2018/2019 - на американската танцьорка Адел Астер. „Аз вярвам в абсолютната сила на всяка героиня, за която разказвам”, признава дизайнерът. „Вдъхновявам се от конкретни истории, това се превръща в нещо повече от дрехи.”

В крайна сметка, именно прогресивният, изпреварващ характер на Модоти я е направил перфектната муза за колекцията за пролет-лято 2020. „Тя имаше мощен глас и не се страхуваше да го използва", казва Ердем и добавя: „какво може да бъде по-актуално?"

 

X