Фотография: Remix
През 2009 г. заедно с Любомир Кленов виждат ползата от това да вдъхнат нов живот на запазените дрехи, които стоят неизползвани в гардеробите на хората. Така се ражда идеята за Remix и са отворени първите два физически магазина в центъра на София. Популярността им бързо нараства и от 2012 г. дейността преминава изцяло онлайн на remixshop.com. Днес компанията е част от световния лидер в кръговата мода thredUP Inc. (thredUP ) и оперира на 9 европейски пазара.
Как поставихте началото на Remix и вярвахте ли, че от снимането на дрехи в личния ви хол ще стигнете до 9 европейски пазара и ще превърнете remixshop.com в един от водещите онлайн магазини не само в България?
В самото начало не сме си представяли мащаба, до който ще стигнем, но това, в което вярвахме силно, е че правим нещо ново и добро за потребителя и че ще има успех. Две години след старта осъзнахме колко голям потенциал има в нашия проект, и се насочихме към стратегическо развитие на други европейски пазари.
Стартирате бизнеса си преди десет години. Каква равносметка правите днес и кое беше най-голямото ви предизвикателство по този път?
Тези 10 години бяха изпълнени с много предизвикателства, но и много успехи и международно признание. Един от най-трудните ни моменти беше да преодолеем мащабен пожар в склад "Готова продукция", когато буквално се наложи да стартираме бизнеса отначало. За огромна наша радост получихме силна подкрепа от нашите клиенти, които търпеливо изчакаха да се изправим на крака. Това ни даде вяра, че наистина правим нещо полезно и трябва да продължим.
Проверявате обстойно качеството на всички артикули и отговаряте за селекцията в Remix. Кои са най-важните характеристики за един продукт, за да продължи своя живот в кръговата мода? Как се случва процесът по контрол на качеството?
С много грижа и внимание подбираме нашите продукти. Всеки артикул преминава обстоен преглед за качество, преди да бъде описан и заснет. За да стане част от нашата селекция, на първо място продуктът трябва да е здрав, без петна и с некомпрометирана материя. Разбира се, трябва и да е в модния тренд, за да има интерес към него от нашите потребители. Освен голям екип от специалисти по качеството, използваме иновативни технологии и софтуер в процеса на обработка на продуктите. Така към момента ежедневно качваме на сайта средно по . 20 000 нови артикула.
Не е тайна, че модата е един от най-големите замърсители на околната среда. До каква степен кръговата мода може да помогне, за да се намали вредното влияние на тази индустрия?
Повторната употреба е най-ефективният начин за справяне с негативните последици, които модната индустрия нанася на околната среда. Милиони напълно здрави и качествени дрехи, чието производство изразходва големи ресурси, просто стоят по гардеробите, или още по-лошо – биват унищожавани. Средностатистическият европеец използва 26 кг и изхвърля 11 кг текстилни изделия всяка година. Ние създадохме лесно и мащабно решение за пазаруване и продаване на дрехи, обувки и аксесоари, чийто живот може да бъде удължен. Когато целенасочено удължаваме живота им, пестим ресурси, които не се налага да бъдат влагани наново. Затова и "Продайте на Remix" е уникална от гледна точка на удобство за потребителите услуга. Излишният продукт за един е ценен за друг, а с помощта на технологиите предоставяме на всеки възможността без усилие да дава нов живот на дрехите и в същото време да пазарува умно и изгодно.
Пандемията или стремежът към устойчивост повлияха повече за това да търсим алтернативи на бързата мода и свръхпроизводството?
Мисля, че на първо място е стремежът към устойчивост. Все повече хора се замислят за екологичните проблеми, пред които сме изправени, и си дават сметка, че всеки един от нас има своя отпечатък в това. Начинът да въздействаме върху свръхпроизводството, на което сме свидетели, е да намалим собствената си консумация във всеки аспект на живота, не само модата, а кръговата мода дава сериозни резултати в намаляване на въглеродния отпечатък върху нашата планета.
Променя ли се отношението на хората към дрехите и аксесоарите втора употреба?
Категорично да. Да пазаруваш за себе си и семейството си качествени продукти на световни марки, и то на изгодна цена, е силен мотиватор да преодолеем предразсъдъците си към дрехите втора употреба. Все повече хора с отговорно съзнание към природата избират продуктите втора употреба като основен начин да се обличат.
Увеличава ли се броят на тези, които избират да използват услугата "Продайте на Remix"?
Да, наблюдаваме тази тенденция на всички наши пазари. Потребителите ни избират удобството на услугата "Продайте на Remix", защото могат лесно да освободят гардероба си от дрехите, които вече не носят, без да се налага да ги снимат или да се ангажират с продажбата им. Така им дават шанс за втори живот и възможност някой друг да им се радва, а средствата, които получават, могат да вложат в нови находки или да дарят за кауза. Това, което ни отличава, е че предлагаме решение за целия гардероб. От една страна, стои услугата "Продайте на Remix", а от друга, богатата селекция на артикули от high-end брандове до марки по джоба на всеки. Грижим се да гарантираме на клиентите си най-доброто качество и възможност да си позволят находките, които са харесали, с помощта на големи отстъпки до -90%. За нас е важно да предоставяме лесно и приятно изживяване на потребителите, каквото всеки един от нас изпитва при покупка на изцяло нов продукт.
Година след като Remix стана част от американския гигант thredUP – най-голямата платформа за препродажба на дрехи, обувки и аксесоари в света, открихте и новата си логистична база в с. Равно поле. Как тя ще ви помогне да увеличите позитивното влияние на кръговата мода върху околната среда?
Мисията на Remix и thredUP е да вдъхновим ново поколение потребители да избират първо повторната употреба. В новия център за кръгова мода всеки ден ще обработваме до 60 хил. артикула, което на годишна база прави приблизително 15 милиона. Това се равнява на над 118 млн. кг CO2 емисии, близо 2 млрд. MJ електричество и над 4 млрд. литра вода. Трудно е да си представим как изглеждат тези ресурси на практика, затова ще илюстрирам – вредните CO2 емисии, които очакваме да пестим годишно, се доближават до ефекта от 5 млн. новозасадени дръвчета. Със спестената вода биха могли да се напълнят 800 олимпийски басейна, а спестената енергия би захранила 180 хил. домакинства.