DRESSX: Мода от бъдещето в настоящето

Те са напът да променят облика на гардероба ни, те са иновацията, от която тази сфера истински има нужда.

Невена Дякова
Невена Дякова 16 септември 2023

Фотография: Victoria Sirakova
Грим: Kate Kats
Коса: Marchella Jean
Арт директор: Nadya Lambreva

Дариа (вдясно): боди DRESSX Asami Hida
Джули (вляво): костюм DRESSX Discoverse
Наталия (в средата): гащеризон Diverge Leeloo, дигитален гардероб DRESSX

Базирани в меката на иновациите – Калифорния, Дария, Наталия и Джули са начело на компания, устремена да промени модата, такава каквато я познаваме. Всъщност компания, която вече го прави.

Създадената от тях DRESSX ни облича във виртуална мода, позволявайки на стила ни онлайн да разцъфти, а на природата – да си вземе глътка въздух от задушаващата я свръхконсумация на артикули. По-малко потребление, което обаче не пренася в жертва любовта ни към добрия аутфит, а напротив – прави го по-достъпен, по-разнообразен, по-жив.

Познаваме успеха на DRESSX с днешна дата, но как изглежда предисторията на вашия проект? Разкажете ни кога и как започнахте да работите върху "бъдещето на модата", както мнозина наричат вашата компания.

Дария Шаповалова: След като 15 години работихме в традиционната модна индустрия, решихме, че искаме да помогнем за промяна в сферата към по-устойчиво, достъпно и дигитално бъдеще. Модната индустрия има основен принос за замърсяването на околната среда чрез производството и разпространението на влакна и облекла, рефлектиращи върху въздуха, водата и почвата. Свръхпроизводството и свръхконсумацията на модни артикули също са основни фактори за това замърсяване. Създадохме нов начин за пазаруване, при който всяко момиче има възможност да носи роклята, която иска, в дигитален вид, което е 10 пъти по-евтино, отколкото във физическия свят. Тъй като прекарваме все повече и повече време в социалните мрежи (ежедневно там се качват до 100 милиона изображения), съдържанието се превръща в силен актив, също толкова важен, колкото и нашите физически вещи.

Наталия Моденова: Първоначално, през 2019-а, стартирахме със серия от pop-up магазини в Лос Анджелис, за да тестваме идеята си. В тях гостите можеха да пробват физически дрехи и да създават съдържание с тях на специално проектирано за целта място. След първоначалния успех стигнахме до извода, че хората се радват да създават модно съдържание за присъствието си в социалните мрежи и с радост го споделят с аудиторията си. Тъй като много модни артикули се използват само за създаване на съдържание (връщането след снимки на доставената дреха е сред най-големите предизвикателства на разрастващата се онлайн търговия на дребно), осъзнахме, че не всички дрехи трябва да бъдат произвеждани – някои от тях може да съществуват и само в дигиталното пространство.

Джули Красниенко: Преходът от традиционната мода към нейната алтернатива в Метавселената, известен като "метамода", се разгръща много органично през последните няколко години. Тази промяна е в съответствие с по-широката трансформация на начина, по който живеем и взаимодействаме със света около нас. Въпреки че дигиталните артикули са част от игрите от известно време, в момента сме свидетели на фундаментална промяна. Истината е, че сме се превърнали в цифрови аватари в различни социални платформи, приложения за съобщения и услуги за стрийминг. Концепцията за дигиталната мода сега съществува, за да облече тези наши виртуални идентичности. Сред различните елементи на Metaverse носимите дрехи са най-естественото продължение и играят решаваща роля в нейната икономика.

DRESSX

Рокля Solo Patterns, дигитален гардероб DRESSX

Помните ли първите реакции на инвеститорите, когато им представихте DRESSX? Лесно ли ги убедихте да инвестират във вашата идея и кои бяха първите ви партньори във финансов и морален аспект?

Дария Шаповалова: Както мнозина знаят, набирането на рисков капитал е трудна задача, особено за жените. В Съединените щати едва 2% от жените основатели получават подкрепа от фирми за рисков капитал. Тази статистика подчертава колко изключителен и уникален трябва да бъде един стартъп екип, за да успее на тази конкурентна сцена. В крайна сметка инвеститорите дават предимство на данните за растежа и DRESSX постигна успех в това отношение. В момента компанията е събрала над 17 милиона и е подкрепена от известни рискови фондове и стратегически инвеститори. Първото ни финансиране от ангелски фонд се осъществи с подкрепа от приятели, което е обичайно за стартиращите компании. Последващата подкрепа дойде в резултат на предимствата на нашата идея, успешното ѝ изпълнение, показателите за растеж и обещаващото бъдеще на пазара, на който сме пионери.

Наталия Моденова: При представянето на DRESSX на нашите потенциални инвеститори мнозина показаха незабавно разбиране и оценка за концепцията. Трябва да се отбележи, че рисковите капиталисти, поради естеството на своята професия, често са посветени на пионерски идеи, които имат потенциала да оформят индустриите. Тяхната роля обаче налага също стриктна и проницателна оценка на всяко предложение, независимо от неговата привидна гениалност. В крайна сметка, въпреки че иновациите и визията са от първостепенно значение, жизнеспособността често се измерва чрез емпирични данни и финансови показатели. Това е аспект, който бяхме напълно готови да разгледаме.

Как се запознахте и какво ви накара да се впуснете заедно в това начинание?

Дария Шаповалова: DRESSX беше основана от трима учредители през август 2020 г., докато в момента сме екип от 38 души, които работят заедно, за да изградят бъдещето на модата. Заедно с Наталия ръководихме множество успешни модни бизнеси в Украйна и Европа. Съосновах Mercedes-Benz Kyiv Fashion Days – Седмица на модата в Украйна, където Наталия беше главен оперативен директор. Имах няколко образователни бизнеса в модата, включително Fashion Tech Summit, който също направихме заедно и който все още се провежда два пъти годишно от DRESSX, и шоурум на More Dash в Париж. Джули обаче донесе ценен опит в технологиите и изграждането на стартиращи компании, като вече бивш директор по маркетинг и бизнес развитие в Looksery (придобит от Snapchat Inc.). Нашият разширен към момента екип включва професионалисти от цял свят, някои от които познавахме от предишните си проекти, други се присъединиха към нас по-късно, водени от любов и отдаденост към дигиталната мода.

Помните ли първото облекло, качено на вашата платформа? Кой го опита пръв?

Наталия Моденова: През август 2020 г. стартирахме DRESSX само с 5 артикула на платформата и колкото и да е странно, все още помня имената на марките – The Fabricant, Paskal, Nina Doll, Replicant (сега Digital Fashion Princess) и Arnaud Pepin-Donat. Имахме късмета да имаме съмишленици, както и клиенти, които плащат от деня на стартирането, като новината за футуристичната модна платформа се разпространи по света и в модните медии мигновено. Марките също наваксват и можете да намерите редица традиционни модни марки в предлагането на DRESSX – от Bershka до Balenciaga, от Tommy Hilfiger до Jason Wu, от Original Penguin до Dundas World.

Какъв е броят на продуктите в приложението DRESSX сега?

Джули Красниенко: Днес имаме над 4000 артикула, налични за закупуване на уебсайта на DRESSX, и няколко стотици визии, налични за пробване безплатно в AR в приложението DRESSX. Дигиталната мода DRESSX също е достъпна за носене във всички най-популярни метавселени и платформи за игри, включително Meta, Roblox, Decentraland, Zepeto, Ready Player Me, Sandbox и други.

Харесва ми, че вашата компания оформя бъдещето на индустрия с много недостатъци и освен това е устойчива по свой собствен уникален начин... Вярвате ли, че нашият DRESSX гардероб ще има силно въздействие върху намаляването на излишните навици за пазаруване в близкото бъдеще?

Дария Шаповалова: Модната индустрия се превърна в един от най-големите фактори за замърсяването на околната среда, като производството и разпространението на влакна и облекла оказва значително влияние върху замърсяването на водата, въздуха и почвата. През последните 20 години обемът на производството на облекло се е удвоил, което води до увеличаване на вредните избори в процеса на производство и доставка.

Джули Красниенко: Модната индустрия е отговорна за повече емисии на парникови газове, отколкото авиационната и корабоплаването взети заедно, и изисква големи количества вода, като производството на само една тениска и един чифт дънки използва същото количество вода, колкото човек изпива за 13 години. Прекомерното купуване на дрехи и промоционалните усилия на марките чрез социални мрежи, където 9% от клиентите в някои страни купуват дрехи само за съдържание в социалните медии, допринасят за проблема. DRESSX предлага алтернативно решение с дигитална мода, което не изисква физическо производство или доставка, намалявайки въздействието на модната индустрия върху околната среда.

Наталия Моденова: Чрез нашите собствени изследвания установихме, че производството на дигитална дреха води до 97% по-малко емисии на CO2 в сравнение с производството на физическа дреха. Освен това дигиталното производство на облекло не изисква вода, което води до средно спестяване на вода от 3300 литра на артикул. Като заменим само 1% от физическите дрехи с дигитални дрехи, бихме могли да спестим 5 трилиона литра вода и да елиминираме годишния въглероден отпечатък на модната индустрия с 35 милиона тона, еквивалент на общите въглеродни емисии на Дания през 2017 г. Това положително въздействие върху планетата може да се постигне просто чрез превключване на 1% от нашите гардероби към цифрови, което ни позволява да продължим да се наслаждаваме на забавлението на модата и купуването на нови дрехи, като същевременно даваме значителен принос към околната среда.

DRESSX

Рокля May Ka, шал SILVICIOUS от колекцията DRESSX Support Ukraine, дигитален гардероб DRESSX

Как изглежда вашият собствен DRESSX гардероб?

Дария Шаповалова: Във физическия свят имам слабост към устойчивите модни марки. Reformation оглавява този списък – пазарувам там всеки сезон, защото наистина оценявам техния ангажимент да направят масовото производство по-екологично. Обожавам и high-fashion марки като Prada и Jacquemus. За удобство често гравитирам към лесни за носене марки като Skims. В дигиталното пространство гардеробът ми е пълен с типични за Metaversе стилове, ярки аксесоари и визии като от котешката пътека, които наслагвам върху някои от любимите си стари снимки.

Наталия Моденова: Животът ми винаги е в движение, така че гардеробът ми е елегантен и рационализиран. Помислете за основните неща за "втора кожа", като TTSWTS или Skims. Но обичам да го подсилвам с някои смели блясъци – често от Swarovski, Miu Miu или Mari.B.Extra. Що се отнася до обувките на ток, не можете да сгрешите с вечните Chanel, но като се има предвид любовта ми към бягането, винаги ще намерите чифт Brooks или Asics. Долен ред? Винаги съм готова да разтърся дигиталната мода!

Джули Красниенко: Моят гардероб е жизнен както в реалния живот, така и в DRESSX. Обичам да пазарувам нови неща по време на пътуванията си и да координирам външния си вид със заобикалящата среда. В гардероба ми има много пространство за смели марки като Vetements, Marine Serre и Melitta Baumeister, както и вечни класики като аксесоари и обувки на Chanel. В дигиталната сфера обичам да нося предмети, които представят истинското ми аз… като крила и корони. (Смее се.)

Кои са марките и дизайнерите, чиято работа и продукти могат да бъдат намерени на вашата платформа?

Наталия Моденова: С DRESSX се стремим да дадем равни възможности на творците по целия свят да покажат своите модели и да позволят на творческия си глас да бъде чут в индустрията. DRESSX работи с модни дизайнери по целия свят, подготвяйки най-обещаващите таланти и техните колекции и помагайки на нови и утвърдени 3D и традиционни модни дизайнери да достигнат допълнителни източници на приходи чрез дигиталния свят. От стартирането си през август 2020 г. DRESSX установи партньорства с няколко известни технологични, модни и лайфстайл компании, включително Meta, Roblox, Snapchat, Google, Coca-Cola, FARFETCH, Adidas, Fendi, Mugler, Burberry, Tommy Hilfiger, DUNDAS, Show Studio, Bershka и American Eagle... За тези марки партньорството с DRESSX означава приемане на дигиталната мода и възползване от нашия опит в създаването на AR активи. Тъй като индустрията продължава да расте и да се развива, тези марки разбират важността да бъдат в челните редици на дигиталната революция. DRESSX предлага цялостна подкрепа на традиционните модни марки, когато навлязат в дигиталния свят, от проектирането и производството на 3D колекции до тяхното разпространение и маркетинг. За DRESSX наличието на традиционни марки като партньори разширява обхвата ни и ни помага да предоставим изчерпателно изживяването с виртуален гардероб на повече хора.

Джули Красниенко: DRESSX също така притежава своята едноименна дигитална модна марка, пускайки колекциите, курирани и създавани от нашия екип редовно, като ги посвещава на важни етапи в историята на модата и изкуството, събития в индустрията, сезонни трендове и др.

Каква е обичайната обратна връзка, която получавате от вашите клиенти?

Дария Шаповалова: Щастливи сме да получим положителни отзиви от нашите клиенти и сме повече от благодарни да разберем, че DRESSX оказва реално влияние в живота им. Нашите клиенти често ни казват колко харесват свободата, която DRESSX им дава при изследване на обширна колекция от виртуални тоалети и експериментиране с разнообразни стилове, всичко това от комфорта на своите екрани. Това, което наистина ни отличава, е, че DRESSX е дом на най-голямата в света библиотека от дигитални модни тоалети. Това означава, че нашите клиенти могат виртуално да носят дрехи от известни традиционни модни марки и дори ексклузивни модели, които иначе биха били недостъпни в реалния свят. Ние сме за демократизиране на модата, давайки на хората шанса да се похвалят с дизайни, които наистина резонират с техния стил, индивидуалност и стремежи.

Какво купуват хората най-много сред вашите предложения?

Джули Красниенко: Категориите с най-добро представяне в DRESSX се състоят от прости ежедневни метални визии, като тениски и суитшърти, включващи вътрешни колекции от дигитално изкуство, и high-fashion дигитални модни стилове, които могат да съществуват само във виртуалния свят. Хората използват дигитално облекло по различни причини, като експериментиране с външния си вид, подобряване на стари снимки или изследване на своя личен стил и индивидуалност чрез по-ярки тоалети и по-смели модни избори, поради което различните стилове работят за различни хора. Дигиталната мода предлага безкрайни възможности, което я прави удобен и безопасен начин за изразяване.

Социални мрежи или Metaverse – къде е по-вероятно да видим дрехи DressX на текущия етап от вашия проект?

Наталия Моденова: Защо не и на двете места? Продължаваме да работим върху подобряването на използваемостта на артикулите DRESSX, като се уверяваме, че нашите тоалети могат да се носят както на снимки, така и във видеоклипове в социалните медии и във всички основни платформи на Metaverse. През 2022 г. DRESSX стана първата дигитална модна платформа, която влезе в Meta Avatars Store, заедно с Prada и Thom Browne, позволявайки на потребителите безпроблемно да обличат своите аватари в Meta (Instagram, Facebook, WhatsApp, Horizon Worlds). Също така редовно пускаме нашите колекции в Roblox, като наскоро добавихме любимата на знаменитостите традиционна модна марка DUNDAS в нашия магазин. Някои от дигиталните модни колекционерски предмети на DRESSX не само са достъпни за носене на снимки и в AR или техните собственици чрез приложението DRESSX, но също така и чрез платформи като Decentraland, Ready Player Me и други, гарантирайки на нашите клиенти истинско изживяване "metacloset", когато ги купуват на DRESSX.

DRESSX

Рокля Néché Silver, дигитален гардероб DRESSX

Виждали сме много знаменитости от A-отбора на Холивуд да носят вашите дрехи, кои са партньорствата, с които се гордеете най-много досега?

Дария Шаповалова: DRESSX отбеляза бързо нарастване на популярността си в дигиталното модно пространство, с все повече влиятелни лица и знаменитости, които изследват индустрията от различни ъгли. Работихме с редица известни личности като Maye Musk, Helena Christensen, Sofi Tukker, Bloom Twins, Mick Jenkins, Rose Villain, Isabelle Boemeke и Megan Kaspar, за да назовем само няколко. Дори Мадона сподели снимката, облечена в нашата колекция Support Ukraine, в своя Instagram. Инфлуенсър маркетингът е ключов компонент от стратегията на DRESSX за популяризиране и разширяване на дигиталното модно движение, а общността на компанията продължава да расте органично и експоненциално с всеки нов проект, който въвеждат в индустрията.

Какви са най-близките цели за вашата компания сега?

Дария Шаповалова: Визирайки най-близкото бъдеще, DRESSX има натоварен график през следващите месеци, с множество планирани събития в календара. Въпреки че не всички подробности могат да бъдат разкрити в момента, DRESSX определено ще бъде част от големи модни форуми, като ще си сътрудничи с добре познати традиционни марки, знаменитости и влиятелни лица, разкривайки нови съвместни 3D модни колекции, пускайки нови функции в приложението DRESSX и разширявайки се още повече в Метавселената.

Джули Красниенко: Ние сме много фокусирани върху подобряването на потребителското изживяване в приложението DRESSX и да направим дигиталната мода достъпна за всички. Очаквайте да видите актуализации и подобрения, насочени към това да направят приложението по-лесно за потребителя и достъпно за по-широка аудитория, позволявайки на повече хора да се докоснат до вълнуващия свят на дигиталната мода и да изразят чрез нея своята креативност и индивидуалност.

Наталия Моденова: Нашата голяма цел е да предоставим безкраен дигитален гардероб на всеки човек по света за неговото дигитално присъствие без граници, в което да може да изразява себе си творчески. Същото важи и за творците – 3D и модни дизайнери, ние искаме да дадем възможност на талантите и да им предоставим безопасно място за творчество и професионален растеж. Мета модата създава страхотна възможност за индустрията да премине на следващо ниво и да отвори нови възможности, да създаде нови пазари и да се интегрира в дигиталната креативна икономика. Освен това предстои да пуснем нов продукт – настолна версия на мобилното приложение DRESSX Metacloset – скоро ще можете да носите най-готините дигитални аксесоари по време на видеоразговори в реално време! Следете анонса за това в нашите Instagram, Twitter (X), Discord, TikTok и LinkedIn. Следващият най-близък връх би бил да облечем поне милиард души в дигитална мода!

DRESSX

Дария (вдясно): Пола и топ от Eter studio x SIMES, обеци от DRESSX Support Ukraine, дигитален гардероб DRESSX
Джули (вляво): Рокля от Solo Patterns, дигитален гардероб DRESSX
Наталия (в средата): Рокля от Solo Patterns, дигитален гардероб DRESSX

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA