Фотография: Profimedia; Instagram
Ако следите редовно street style кадрите от Седмиците на модата, със сигурност ще я разпознаете по ненатрапчивия ù, но пък безупречен стил, по очилата с прозрачни стъкла и фини рамки, по бледата кожа и изисканата осанка.
Родена в Копенхаген, но живееща в Лондон, Александра Карл несъмнено е съчетала тези два свята в гардероба си. И като стилист, и като консултант животът ù е тясно свързан с модата, но тя успява да се опази от свръхпотреблението и предпочита да капсулира стайлинга си в зоната на минимализма. В него често може да видим неща на Celine (от ерата на Фийби Фило) или на Loewe, в които припознава и елегантността, и качеството на дрехите и аксесоарите. Защото винаги се стреми да може да ги носи многократно, да им даде живота, който заслужават и да избяга от сезонното обновяване на гардероба. "И до ден днешен не бих си купила дизайнерска дреха, ако качеството и детайлите не са налице. Работя с дизайнери, които влагат толкова много любов и мисъл във всеки детайл, така че искам да инвестирам в неща, които са създадени по този начин. Вярвам, че може да се разбере доста бързо дали това е така."
СТИЛЪТ КАТО ЗАПАЗЕНА МАРКА
Любовта към модата при Александра се заражда още докато е малка. "Вероятно се случи, когато майка ми ми позволи да се ровя сред vintage находките ù от Париж или когато баба ми ù шиеше дрехите, които тя не можеше да си позволи. След това бяха списанията, които ми носеше от пътуванията си. Мисля, че винаги съм била по-влюбена в разказването на историите, свързани с дрехите, отколкото в самите дрехи", споделя тя. Със сигурност би определила стила си като небрежен, андрогинен, но с нотки женственост, а най-често може да я видим, облечена с широки дънки и обемна риза, костюм и задължително бижута. Нещата, за които си позволява да дава повече пари, са онези, които ще може да завещае на внуците си, като чантата Hermès, която си купува втора ръка. "Не мисля, че трябва да променяме стила си всеки сезон, защото тогава не е стил, а просто следване на тенденциите. За да създадете свой стил, трябва да носите неща, които чувствате като втора кожа, в които се чувствате уверени. Независимо кой дизайнер ги е направил. След това, разбира се, може да добавяте нещо ново, което да даде различен характер на тоалета", казва още Александра и вярва, че дрехите изглеждат по-добре, колкото повече ги носим. Например колкото повече обличаме любимото си палто, толкова повече то се формира спрямо нашия стил, спрямо нашето тяло.
"Ето защо обичам дрехи, които мога да нося постоянно." Затова и много внимателно обмисля всяка покупка и съвсем не е от хората, които пазаруват спонтанно. "Наистина е удовлетворяващо да мечтаеш за нещо, защото изграждаш различна връзка с него. Например, ако си купя чанта, в повечето случаи тя е втора употреба. Прекарвам време в търсене на правилната кожа, правилния цвят, нюансите и в крайна сметка намирам онази, която е с правилната цена и съм толкова сигурна в нея, защото съм разгледала достатъчно други. Това е чувството, което трябва да имате", споделя стилистката пред Vogue. Със сигурност обаче не е от жените, които прекарват дълго време пред гардероба сутрин и тук по-скоро проявява спонтанност. "Затова всъщност не инвестирам в много и различна съвременна мода, имам нещата, които ме карат да се чувствам по определен начин. Прекарвам целия си ден, мислейки или за това какво някой друг ще облече, или за дадена концепция, за материи, цветове, което означава, че наистина не искам да прекарвам толкова време в мислене какво нося аз."
КОЛЕКЦИОНЕРИ НА МОДА
Наскоро на пазара се появи новата книга на Александра Карл – Collecting Fashion: Nostalgia, Passion, Obsession, публикувана от издателство Rizzoli, с която тя навлиза в завидните модни архиви на Заха Хадид, Мишел Лами, Александър Фюри и много други. Чрез нея тя показва изкуството на колекционирането на мода чрез уникалната страст и дух на всеки колекционер, който крие истински съкровища. Книгата отнема четири години, за да бъде завършена, заради пандемията, но това сякаш още повече засилва значимостта на проекта. Отчасти магия, отчасти история за призраци, отчасти детективски роман, книгата ни показва задълбочен поглед върху обширния архив от Comme des Garçon на Мишел Лами, колекцията от маратонки и тениски на Сара Анделман, един невероятен архив на Хелмут Ланг, както и забележителната колекция от обувки на Заха Хадид. Виждаме и изключително редки находки с етикети на Issey Miyake, Maison Martin Margiela, Thierry Mugler, John Galliano и Alexander McQueen.
Изданието е допълнено с есетата от водещи писатели, които представят проницателни коментари заедно с всяка колекция в тази нова модна библия. Всеки от колекционерите споделя за тази бавно разгаряща се страст, а някои от тях за първи път разкриват съкровищата, които крият в дома си. За да отбележи отличителния характер на представения човек и неговия архив, Карл прави така, че всяка глава да има свой собствен уникален редакционен формат. "Дори и да са заснети от един и същ фотограф, те пак са много различни", споделя тя пред AnOther Magazine и допълва, че всички тези находки, които се съхраняват, са част от историята на модата. "Искам хората да усетят, че те също могат да инвестират в дрехи, без да имат огромна банкова сметка – казва тя. – Много повече се интересувам от закупуване на неща, които са vintage или втора употреба, защото имат история и така чувствам, че получавам повече за парите си. Дори ако погледнете последните изложби около Prada, Chanel, Gucci, всичко се основава на тяхното наследство и архиви. Не можем да продължим напред, без да знаем поне част от нашето минало."