Хайтек в козметичната индустрия: пет основни тенденции

Днес козметичните марки използват всички постижения на съвременните технологии - от виртуалната реалност до изкуствения интелект (ИИ), за да не губят клиенти в условията на най-трудната конкуренция. Но дали всички тези технологични трикове наистина са полезни, или това е просто начин да се привлече вниманието на потребителите?

Когато L'Oreal обяви миналата година, че вече не се стреми да стане световен лидер в областта на красотата, а иска да се превърне в номер едно в областта на технологиите за красота, това беше ясен знак за промените, които текат в индустрията.

„Изискванията на жените към козметичните продукти не са се променили принципно през последните 30-40 години, но сега новите технологии са създали по-взискателен потребител”, казва Гив Балух - вицепрезидент на технологичното подразделение на L'Oreal. „Те искат по-персонализирани и сложни продукти, и ние трябва да отговорим на това търсене”, заключава той.

Какви са основните тенденции в технологичното развитие в тази област?

1. Персонализация и ИИ

Както казва Гив Балух, 50% от жените се оплакват, че не могат да намерят основа за грим в желания нюанс, а жените с по-тъмна кожа са особено обезпокоени от липсата на избор.

Но по рафтовете в магазините е невъзможно да се съхраняват хиляди основи с различни нюанси, отбелязва той. Вместо това, подразделението Lancome на L'Oreal използва сега специално устройство, наречено Teint Particulier, което автоматично определя подходящата гама на основата за грим, използвайки ИИ алгоритми.

Такива устройства вече са инсталирани в магазините Selfridges и Harrods в Лондон. Консултантите на Lancome на първо място определят цвета на кожата на клиента чрез цифров колориметър, направен под формата на ръчен скенер. След това данните се обработват в компютър, който с помощта на специален алгоритъм избира желания диапазон сред 20 хиляди цвята. Накрая рецептата с основа се прехвърля в устройството, което веднага смесва правилните нюанси директно в магазина.

„Това прилича на смесване на боя в магазин за латекс, само че е много по-сложен процес”, казва Балух.

Търсенето на такава персонализирана козметика нараства бързо. Почти половината от клиентите харесват идеята, че определен продукт е синтезиран специално за тях. Само че опаковка крем с обем от 30 мл., синтезирана от устройството Le Teint Particulier, струва 85 паунда, и мнозина смятат, че високата цена на такава нова козметика е в ущърб на индустрията, отблъсквайки масовия клиент.

2. Виртуална „пробна”

Все повече козметични продукти се продават в онлайн магазини и затова водещите компании прибягват до технология на добавена реалност, за да привлекат клиенти. Развитието на технологиите за лицево разпознаване и техниките за обработка на изображения правят тези виртуални слоеве, насложени върху изображението на потребителя, още по-точни и правдоподобни.

Например компанията Sephora използва програмата Virtual Artist, която позволява на клиентите да опитат хиляди нюанси на червило или сенки с помощта на смартфона си или в павилиони в магазините. Приложението анализира структурата на лицето на клиента, отбелязва позицията на устните и очите и след това проследява тяхното движение в реално време. След това, програмата решава къде точно трябва да се нанесе гримът. Тя също така е в състояние да избере нюанси на козметиката, които да съответстват на цвета на кожата на клиента. Според компанията, повече от 200 милиона цвята са били тествани от клиентите след стартирането на приложението Virtual Artist през 2016 година.

Но някои експерти предупреждават, че такива програми не са в състояние напълно да заменят действителния процес на избор на козметика.

Меган Макдауъл - редактор по иновациите в списание Vogue Business, е съгласна, че такива приложения не могат да бъдат 100% точни, но отбелязва, че клиентите ги намират за полезни.

3. „Умна” грижа за кожата

Имате ли доверие на компютъра да прецени състоянието на кожата ви? Устройството HiMirror, създадено от тайванската фирма New Kinpo Group, претендира, че е „интелигентно огледало”, което прави точно такава оценка. Всеки път, когато пускате устройството, то прави снимка на лицето ви и след това сканира изображението, отбелязва бръчките, пигментацията, порите и яркостта на кожата. След това устройството оценява състоянието на всички тези параметри по специална скала и дава лични препоръки за избора на козметика.

Фирма Olay предлага нещо подобно - приложението за смартфон Skin Advisor, което е в състояние да предскаже как лицето и кожата на клиента ще изглеждат в бъдеще.

Някои експерти обаче смятат, че такива програми и устройства могат да навредят на чувствата на клиентите, давайки твърде високи оценки. Има доказателства, че те невинаги точно определят дефектите на кожата поради лошо осветление или козметични остатъци по лицето.

4. Печатен грим

Ще видим ли роботи, които ще могат да ни гримират? Редица устройства, които са се появили през последните години, дават основание да се вярва, че рано или късно това е неизбежно.

Например устройството Opté на компанията Proctor & Gamble, коeто по същество представлява триизмерен принтер. То бе демонстрирано на търговското изложение за потребителска електроника в Лас Вегас тази година.​​​​​​​ Устройството сканира кожата на лицето и нанася точно измерени количества грим, за да скрие бръчките и други дефекти на кожата. Миниатюрната му камера прави 200 кадъра в секунда, а микропроцесорът анализира получените изображения. След това микропринтерът нанася крема върху кожата на лицето.

Компанията P&G, която планира да започне масово производство на този продукт до 2020 г., казва, че точността на микропринтера е толкова висока, че не изисква много консумативи и следователно цената на този грим ще бъде сравнително ниска.

Междувременно дизайнерското бюро Seymour Powell наскоро представи концептуален принтер, който ще позволи на клиентите да изтеглят опции за грим, избрани в интернет, и веднага да ги приложат на лицата си.

5. Триизмерен грим: виртуална козметика

Най-новото постижение на козметологията е разработването на виртуална козметика, която не трябва да се прилага върху лицето: тя е предназначена да промени цифровия образ на собственика за използването му в социалните мрежи.

Един от лидерите в тази област е парижанката Инес Марзет - по-известна в социалните мрежи под името Инес Алфа. Тя създава виртуални филтри за актьори, музиканти и модели в мрежата на Instagram. Тя също така е изготвила серия от филтри, които могат да бъдат изтеглени за използване в мрежата Snapchat. Много от нейните фантастични образи са придобили огромна популярност в мрежите. „Те могат да бъдат многоцветни, обемни или преливащи се, което е невъзможно в реалния живот”, казва Меган Макдауъл. „Става въпрос за това, че сега всеки може да има виртуален близнак в социалните мрежи, с който можете да се шегувате

.

 

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA