Неотдавнашното ревю на Gucci, което се проведе като част от Седмицата на модата в Милано, се превърна в скандал за марката. Кой е виновен и ще пострада ли имиджът на марката?
Какво се случи?
По време на ревюто на Gucci за пролет-лято 2020, моделът и художничка Айша Тан-Джоунс излезе на подиума с вдигнати ръце, на които се виждаше надписът Mental Health Is Not Fashion („Психичното здраве не е мода"). По този начин тя реши да протестира срещу това, че креативният директор на марката Алесандро Микеле е включил в колекцията усмирителни ризи.
„Аз искам да използвам тази възможност, за да напомня на хората, че този тип смелост не може да се сравни със смелостта на хората, които се борят с психични разстройства всеки ден. Те са достатъчно силни, за да станат от леглото, да приветстват деня и да живеят живота си. Искам да им благодаря, че те са тук и са себе си!”, коментира постъпката си манекенката. Тя добави още, че Гучи не е трябвало да използва усмирителни ризи в колекцията си, защото това може да нарани хората, които са били изправени пред проблемите на психичните разстройства.
Тан-Джоунс каза, че всички модели са я подкрепили преди излизането и са ù вдъхнали кураж. Тя е решила да дари всички спечелени пари на благотворителни фондации, които помагат на хора с психични разстройства, а още няколко манекенки също са отделили средства от хонорарите си за каузата.
Как отговориха от Gucci?
Пресслужбата на марката се опита да обясни позицията на Алесандро Микеле. Оказва се, че той е искал да използва усмирителните жилетки като символ на потисничество. „Тези дрехи трябва да покажат как с помощта на мода може да се контролира нечий живот, напълно потискайки личността. Тази власт укрепва социалните норми, ограничава и класифицира индивидуалността”, се казва в позицията на марката в Instagram. От Gucci казват още, че дрехите от първата част на шоуто няма да влязат в продажба, те ще останат само като част от представянето.
Моделите не могат просто да откажат да излязат на подиума, защото тяхната агенция подписва договор с представители на марката. Нарушавайки го, моделът получава глоба и след това може да не получава нормални оферти за работа дълго време. Може би Тан-Джоунс не е знаела в какво ще бъде облечена, за да излезе на модния подиум и когато е разбрала е попаднала в безнадеждна ситуация и е решила някак да протестира. Има дори версия, че Айша просто е решила да привлече вниманието към себе си. Ако е така, тогава трикът е бил успешен: всички модни медии пишат за момичето, а броят на последователите ù в Instagram бързо нараства. Но дали други марки искат да работят с нея, знаейки, че манекенката може да играе подобни театри на модния подиум, не е известно.
От Gucci не са могли да я спрат?
Всъщност, това не е било необходимо. Марката е загубила малко и е спечелила много. Всички медии пишат за колекцията, имиджът на марката едва ли ще пострада. Мнозина смятат, че протестът може дори да е подготвен предварително.