„ПРИЯТЕЛИ“
Има два възможни варианта – да заложим на клишето, че „Приятели“ няма нужда от представяне или директно да го пропуснем. Смятаме да направим второто. За десетте си години на малкия екран, историята на любимата ни група еклектични персонажи може да се похвали не само с телевизионни рекорди, но и с финансови такива. До началото на последния сезон, когато предстоеше да разберем дали Рейчъл ще слезе от самолета, заснемането на един епизод от попкултурния феномен струва на студиото точно 10 милиона долара. Информацията е абсолютно точна, предвид факта, че за последните два сезона всеки член на главния актьорски състав получава заплата от 1 милион долара. Сега ли е моментът да изкрещим „О, БОЖЕ МОЙ“?
„СПЕШНО ОТДЕЛЕНИЕ“
На пръв поглед „Спешно отделение“ изглежда като типичната медицинска драма, в която всичко е ужасно… драматично, но в действителност създателят на „Джурасик Парк“ успява да реализира изходната точка на вдъхновение за сериалите а ла „Анатомията на Грей“. Първоначалните разходи не са никак големи, но по време на своя пик в телевизионния праймтайм, екипът на продукцията решава да увеличи значително бюджета, за да има възможност да покрие заплатите на актьорите в главния каст, успоредно с осъвременяването на техниката. Това води до страхотните 13 милиона долара. Добавете един епизод, режисиран лично от Куентин Тарантино и веднага става ясно, че също като с обяда, безплатен сериал няма.
„КОРОНАТА“
Отлично знаем, че Netflix раздава пари като топъл хляб в най-луксозната пекарна, която можем да си представим, но 13 милиона долара за епизод от „Короната“ определено впечатляват. Репликата на сватбената рокля на кралица Елизабет II в първия епизод струва приблизително 37 000, а вътрешни източници разкриват, че значителна част от бюджета отива за възстановката на исторически събития и декори. Заедно с екстравагантния гардероб на Клеър Фой, сериалът използва над 7000 костюма и снимачна площадка, напомняща доста на истинския Бъкингамски дворец. С други думи, първите два сезона излизат точно 130 милиона долара.
„ТЕОРИЯ ЗА ГОЛЕМИЯ ВЗРИВ“
Последната обсесия в моя личен watch list намира място и в нашия списък със сериали за милиони. Подобно на „Приятели“, „Теория за големия взрив“ доказва, че очевидно не всяко студио може да си позволи ситком. Големият бюджет на сериала (9 милиона долара) се дължи главно на високите заплати, които Джим Парсънс, Джони Галеки и Кейли Куоко получават в последните сезони – 1 милион долара. Голямото внимание, отделено на този искрено забавен сериал, предизвиква телевизия CBS да обяви цена от 326 000 долара за 30-секундни рекламни слотове по време на излъчването му. Пригответе се да извикате „хей“, щом ви кажем, че за финала цената стартира от 1.2 и достига до 1.5 милиона долара. Наясно сме, че физиката е скъпа наука, но не подозирахме колко точно.
„УАНДАВИЖЪН“
След разтърсващия успех на всички продукции от Вселената на Marvel, повече от логично е екипът на Disney+ да вложи огромно количество пари в производството на съдържание, което подхранва любопитството на хората с влечение към фантастиката. Последният пример е широко коментираната поредица „Уандавижън“, за всеки епизод от която, иконичното студио отделя 25 милиона долара. Елизабет Олсън и Пол Бетани вече успяха да очароват аудиторията, а очакването за втори сезон е особено голямо.
„ИГРА НА ТРОНОВЕ“
Изненада! По-скоро не. Амбициозният проект на HBO завладя целия свят, още когато се появи за първи път през вече далечната 2011 г. Снимките на екзотични локации, използването на компютърно генерирани изображения, куп специални ефекти и огромните заплати на Емилия Кларк, Кит Харингтън и Софи Търнър го нареждат измежду скъпите удоволствия в телевизионната история. Актьорите получават по 500 000 на епизод от последния сезон, което прави бюджетът скромните 15 милиона долара. В началото на тази година започнаха снимките и за спинофа „House of the Dragon“. Очакваме също толкова интересни данни.
„СУТРЕШНОТО ШОУ“
Apple са безкомпромисни по отношение на инвестиции, вложени в създаването на качество за потребителите. Същият този принцип техническият гигант прилага и за стрийминг платформата си Apple TV+ с предварително планиран бюджет от 6 милиарда долара за производство на филми и телевизионни предавания. The Morning Show се оказа един от първите проекти в техния каталог и въпреки баналния сюжет, снимките на един епизод струват около 15 милиона долара. 4 от тях отиват за заплата на двете ни любими актриси в главните роли – Дженифър Анистън и Рийз Уидърспуун. Не е никак лошо да започваш сутринта с 2 милиона в банковата сметка, нали?
Преди години повечето хора приемаха телевизионните проекти за евтина алтернатива на холивудските блокбъстъри, които изискват звезден актьорски състав, куп международни локации и завидно голям бюджет. През последното десетилетие това възприятие преживя абсолютен катарзис и статистики показват, че за миналата година повечето американски домакинства прекарват пред екрана 7 часа и 50 минути дневно, без тази цифра да включва удоволствието, наречено "стрийминг".
ОЩЕ ОТ GRAZIA: СПИСЪКЪТ НА ГРАЦИЯ С ПЕРФЕКТНИ ЛЕТНИ СЕРИАЛИ
След като кината останаха затворени за повече от очакваното време, всички пренасочихме вниманието си изцяло към онлайн платформите, а те започнаха да инвестират в създаването на още по-качествено съдържание. Простата истина е, че то изисква милиони. Много, много милиони. Историята познава немалко примери за високобюджетни сериали, които надхвърлят представите ни за нормалност. В галерията по-горе ще откриете част от тях.