На неговия изключителен нюх за модели дължим любими корици на списания и модни сесии.
Заедно проходихме преди 20 години в бизнеса на красота и суета – той като букер в модна агенция „Ивет Фешън", аз като моден и бюти редактор на Grazia.
Израснахме в опитност, която и двамата отдавна наричаме професионализъм.
Обичам да работя с него, защото всичко е точно.
Професия букер бе много неясно понятие и преди Covid - кризата, но сега в динамично променящата се среда на адаптация в движение, тя просто не съществува, дори такава, каквато мислехме, че я познаваме.
Когато падат модни седмици, клиенти канселират ангажименти на модели, полетите са непостижим за момента лукс, да правиш категорични бъдещи прогнози за бранша не е сериозно.
Той обаче може да си позволи да говори за тенденциите, защото често му се налага дори ги предугажда.
Достатъчно отдаден, но малко скромен, Диан Динев е тук, този път, за да влезе в кадър и да поговорим откровено за настоящето на един букер.
Как ти се отрази социалната изолация?
В интерес на истината доста по-добре отколкото очаквах... Разбира се, липсват ми приятелите, дългите ни вечери и спонтанни пътувания, работата и лудия, но красив хаос на моделите ми. :)
Сега обаче откривам други неща, за които преди все не ми оставаше време, а и имах нужда от презареждане. Опитвам се да бъда позитивен и вярвам, че хубавото предстои.
Tвоята професия, такава каквато я познаваме до момента, буквално не съществува. Как се справяш с промяната?
Аз съм много отдаден на работата си, затова и в началото на тази „извънредна ситуация" се чувствах меко казано нетипично. Преминах през различни фази - на тревога и депресия, непукизъм, и стигнах до логичното осъзнаване на ситуацията, че в крайна сметка така стоят нещата и ние трябва да се адаптираме към нея.
Светът няма да спре с тази епидемия. Вярно е, че загубите за моделския бизнес са големи - канселираха се 90-95% от работите, пълна каша е с програмите на пътувщите модели, имаме и такива, на които април трябваше да се подновят работните документи и да се върнат обратно в Щатите.
Повечето ни модели успяха да се приберат в България, други останаха там, където тази непредвидена ситуация ги завари. Слава Богу всички са добре и мислят позитивно, това е най-важното!
Аз лично правя доста онлайн скаутинг, разработваме няколко нови проекта с Ивет, фокусирал съм се повече върху новите лица и правилната стратегия за кариерите им .
Генерално мисля , че тази ситуация ще бъде един филтър за моделския бизнес, което в бъдеще може би ще е само за добро.
Със сигурност моделите няма да летят на всеки два дена за различна директна работа по света, но това ще ни научи на повече гъвкавост и иновативни алтернативи.
Пътуването е немислимо, повечето модни седмици са отменени, каква е прогнозата ти за бъдещето?
Факт е, че никой не знае с точност какво ще случи в бъдеще. Наистина има голяма вероятност четирите водещи седмици на модата да не се състоят наесен. Вече отпаднаха круиз ревютата, седмицата на висшата мода в Париж и мъжките седмици на модата. Поне за момента това е информацията, силно се надявам нещо все пак да се промени в близките месец-два.
Лично аз си мисля, че някои дизайнери ще излязат все пак с ревюта, може би с по-малко модели и без публика, и ще се излъчват онлайн. Други ще заложат на лук букове и инстаграм.
Всеки ще търси някаква алтернатива и начин да спаси работата си. Не е края на света и трябва да се адаптираме.
Може пък това да провокира големите модни марки и дизайнери да измислят нов начин на представяне или работа, невиждани досега. Понякога трудните и на пръв поглед безизходни ситуации раждат най-добрите идеи. Бъдещето ще е интересно при всички положения.
Как се промениха стандартите за красота през последните 20 г., в които ти работиш активно?
Скоро си мислех защо супермоделите от 90-те са актуални и работят и до днес. Те бяха недостижими богини - слаби, но атлетични, високи скули, безкрайни крака, съвършени кожи и коси. Събуждаха копнеж и мечти - и в жените, и в мъжете. И бяха известни само с малките си имена.
Сега това е немислимо, освен хората от бизнеса никой не знае имената на моделите.
Но има и голямо разнообразие - plus size модели, petite модели, модели с бурка и хиджаб (Халима Аден, въпреки своите скромни 166 см, буквално разби седмиците на модата преди няколко сезона, снима за най-добрите списания след това). Няма как да пропусна и insta моделите.
От една страна за мен като агент, да има разнообразие е добре - за всеки вкус и претенции има по нещо. От друга се получава едно разводняване и объркване в бизнеса - падат цени, качество на работа и снимки.
От това страдат най-вече истински професионалните модели, които искат да градят дълга кариера, работят и пътуват много, а повярвайте това хич не е толкова приказно и лесно колкото изглежда отстрани.
Какви са тенденциите в момента?
Водещите топмодели в четирите големи седмици на модата в последния сезон бяха италианката Виктория Черети, датчанката с етиопски корени Мона Тугард, рускинята Кристина Грикайте, германката Ребека Лонгендайк, холандката Риан ван Ромпай и австралийката Адут Акеч. Всички до една натурални расови красавици, но и носещи полъха на новото време!
В момента наистина има голямо разнообразие от типажи модели.
Класическите черти и уникалните лица обаче са винаги на мода.
За мен лично - лицето продава модела, разбира се, в съчетание със силен характер, желание за работа и много много дисциплина.
Забелязвам с радост, че отново има завръщане към естествените натурални лица, нещо което аз адмирирам на 100 %.
Ужасяващо е да гледам това, което е издигнато буквално в култ в България - млади жени с пластични операции къде ли не, лица напомпани с какво ли не, кожи състарени от солариум и тонове грим. Всички изглеждат с абсолютно еднакви носове, скули, дръпнати очи ... Безумно е, особено когато се случи на една съвсем ранна възраст, защото няма по-силна и завладяваща красота от младостта, интелекта в погледа, естественото поведение.
Преекспонира ли се модела Body positivity?
Има нещо такова, да. Здравето трябва да бъде на първо място - и както модел размер '0' е нездравословно, така и наднорменото тегло не мисля, че може да бъде добър пример за младите хора. Това разбира се е моето мнение - красота е много субективно и различно понятие за всеки един човек.
Модните агенции в момента са принудени да "ловуват" директно в социалните мрежи. На какъв принцип се случва това и какви са критериите?
Ivet Fashion отдавна има целогодишно онлайн кастинги, постоянно "ровичкаме" в Инстаграм и Фейсбук за нови лица. Много тийнейджъри сами ни изпращат свои снимки на имейлите. Критериите са стандартните ни за ръст, години и т.н. Все пак социланите мрежи имат и своята много добра страна. :)
Вече са факт и първите онлайн ревюта. Какви са впечатленията ти от тях и ще се превърнат ли в устойчива тенденция?
Ако трябва да съм честен, аз съм гледал само това на Армани от Миланската седмица на модата. При положение, че ситуацията в момента се задържи по-дълго (силно се надявам да греша ) е напълно възможно това да се превърне и в тенденция. Дори и така - все пак това е вариант за работа, въпреки условията.
Какво те дразни в масовата представа за моделинга?
Представата за моделинга (и не само в България ) е доста погрешна. Много хора имат тотално изкривена идея за тази професия. Защото това е професия, да, а не хоби за свободното време. Много различно е от това да си правиш селфита по цял ден в социалните мрежи с учуден поглед и глуповато изражение...
Истинските модели работят наистина много, пътуват от държава в държава, а техния истински пр са кориците и едиториалите в списания, кампаниите, рекламите, седмиците на модата.
Това е трудна работа, не е за всеки, дори при наличие на физически данни. Тук всички се кичат с титлата „топмодел", а истината е, че като изключим 1-2 имена няма все още българка, която да е световен топмодел и да е сред първите 50 в света. Силно се надявам в бъдеще да има, и то не една...
Дано хората в България, въпреки трудното ежедневие имат малко по-сериозно отношение и уважение към тази работа. Защото моделите го заслужават напълно.
Тази професия взима, но и дава много! Ако един млад човек има глава на раменете, амбиция, професионално отношение и правилен мениджмънт от страна на майката агенция - това може да бъде страхотен трамплин и да му отвори много врати в бъдеще, свързано и с други професии.