Филип е главен букер от 12 години, а Виктор се грижи за развитието на новите лица и международните контакти на агенцията.
Познават се от 14 години, но в последните четири работят рамо до рамо зад кулисите на модния бизнес в България.
Рядко ще видите лицата им, защото работата им обичайно се случва зад кадър и без много шум, но пътя на моделите започва с тях.
В това отношение Виктор е изключението - вероятно го познавате като част от успешната българска момчешка банда – Група "032", но и като модел на агенция Visages.
Със сигурност тази опитност му помага в работата – все пак влиза в обувките на моделите буквално.
За Филип и Виктор работата в екип е толкова важна, че дори решиха да споделят заедно гледните си точки и в този разговор.
Фотография: Венцислав Илиев за Heads Up Studio
Как ви се отрази социалната изолация?
Филип: Периодът на социална изолация беше време за дълго чакана почивка и за равносметка, момент да се отдалечиш от детайлите и да погледнеш картината в нейната цялост. С екипа успяхме да анализираме доста идеи за бъдещи проекти и да набележим стъпките за реализацията им.
Вашата професия, такава каквато я познаваме до момента, буквално не съществува... Как се справяте с промяната?
Филип: В агенцията от ден първи на извънредното положение преминахме на работа от вкъщи и успяхме доста бързо да се адаптираме.
Рекламният бизнес обаче буквално замръзна – всички чуждестранни продукции и повечето български бяха отменени, планирани модни събития паднаха.
Сега започваме да свикваме с „новата нормалност", с кастингите от разстояние, с работата в по-компактни екипи и всички други условности, които ситуацията наложи.
Пътуването все още е немислимо, повечето модни седмици са отменени, какви са прогнозите ви за бъдещето?
Виктор: Да, както всички вече разбрахме, по-голямата част от седмиците на модата по света бяха отложени, а други се опитват или вече минават в дигитални формати, в което няма нищо лошо на този етап. Не мисля, че тази тенденция ще се задържи за дълго.
Когато животът ни се върне в нормалните си параметри, седмиците на модата ще са отново такива, каквито сме ги виждали.
Дигиталното показване на колекциите може да даде един различен, съвременен и креативен начин за представяне на модните продукти, но в никакъв случай не смятам, че ще замени нормалните ревюта, където клиентите могат да видят формата, материята, изработката и високото качество на продукта.
По-скоро това ще стимулира дизайнерите и организаторите да измислят още по-творчески и интересни начини за представянето на продукцията си.
Ситуацията, в която сме в момента накара много от тях да се замислят дали наистина има смисъл модната индустрия да се движи с тези екстремно бързи темпове без да има потребление за целия този луксозен продукт, който ни представят.
Как се промениха стандартите за красота?
Ф: Думата, която най-ясно описва стандартите за красота днес е „различност" – търсят се характерни, отличаващи се типажи.
В: За мен красотата в модата е много относително понятие - често в нашия бранш всичко е въпрос на предпочитания. За един бранд красиво е едно, а за друг съвсем друго. Разбира се, за комерсиалното лице или класическата красота винаги ще има работа, но критериите и вкусовете на нашето време са различни от тези от времето на супермоделите на 90-те например. Сега не е достатъчно моделът да е красив. Характерността и специфичността като че ли са малко по-важни.
Какви са тенденциите в момента? Какво в тях ви допада и какво не?
Ф: Като агент на професионални модели, все повече ме тревожи тенденцията да се избират рекламни лица само според това колко популярни са в Instagram, а не според естетичните им качества.
Изборът на лице, което рекламира бранда ти трябва да се разбира като олицетворение на философията ти за красота, да таргетира аудитория, а не на всяка цена да цели лайкове от хора, които са с диаметрално противоположна естетика от твоята.
https://www.instagram.com/p/ByujNhaA6Py/
В: В момента, особено навън, голяма част от дизайнерите харесват и търсят нетипични лица. Последните години виждаме модели с остри и изразени черти и алтернативна визия по подиумите на всички големи седмици на модата, както и в кампании на огромни брандове. Това е нормалното развитие на нещата, като се има предвид, че много от доскоро класическите и консервативни брандове се обърнаха към младото поколение.
Streetstyle и Athleisure тренда, както и хип хоп културата навлязоха бързо и за сега трайно в модната индустрия, което разбира се води и до търсенето на интересни и алтернативни лица.
В бордовете на почти всички големи агенции можем да видим модели с татуси по цялото тяло, момичета с много късо подстригани коси, андрогенни момчета или модели с ветилиго, което преди известно време беше немислимо. Това за мен прави индустрията и търсенето на нови лица още по-вълнуващи.
Модните агенции са принудени да "ловуват" директно в социалните мрежи, на какъв принцип се случва това и какви са критериите?
Ф: Освен скаутинга в социалните мрежи, ние анонсирахме и онлайн кастинг, които се радва на силен интерес и вече няколко нови лица се откроиха.
С разхлабването на мерките ще започнем да работим по-интензивно по развитието им с първи тестови снимки и представянето им пред фотографи и стилисти.
В: Стремим се да търсим хора със специфични лица. Целта ни е да представим на клиентите ни един борд, в който всеки е интересен със собствената си различност. Неслучайно името на агенцията е VISAGES (Лица). Нашите модели са различни, смели и красиви.
Според вас, преекспонира ли се модела Body positivity?
Ф: Като житейска философия за възприемане на себе си и като противовес на саморазрушителния стремеж да бъдеш слаб на всяка цена, била тя и опасна за здравето, напълно го приемам. Преекспонирането идва тогава, когато този модел се бърка с това да бъдеш небрежен към добрата си форма и оттам към доброто си здраве. Доколкото модата влияе на хората, нейната мисия да намира баланса между отговорните послания и истински красивото е доста комплексна и крие опасност от крайности.
В: Също като манията с фитнес моделите отпреди няколко години и това според мен ще отмине. Приемам го като позитивно явление, защото по някакъв начин стимулира момичетата да се харесват такива, каквито са. Важно е да се чувстваме добре в собствената си кожа.