Почини си с KitKat®

За почивките по празниците говорим с Даниела Йорданова, мениджър Шоколадова група за България, Румъния и Адриатика.

18 декември 2024

Фотография: Костадин Кръстев-Коко

Ще се съгласите, че концепцията за почивката е строго индивидуална. За някои означава неистово скролване в социалните мрежи, за други е пълноценно време, прекарано с любими хора, а за трети – чаша кафе и нещо сладко.

Няма съмнение обаче, че почивката върви ръка за ръка с KitKat® – десерт, който ни предизвиква да спрем, да поемем въздух и осъзнаем, че доста често щастието е в малките (шоколадови) неща. Потвърждава го Даниела Йорданова, мениджър Шоколадова група за България, Румъния и Адриатика.

Темата за почивката става все по-актуална в днешния свят, който ни налага да живеем на максимална скорост, а от създаването си KitKat® е дълбоко свързан с почивката. Как се роди тази идея и защо я избрахте за слоган на KitKat®?

Представете си машина на времето. Сега си представете, че заедно с вас се качваме на нея, затягаме коланите и се връщаме в далечната 1935 година. Попадаме в Англия, в шоколадовата фабрика на Rowntree’s ("Нестле" я придобива през 1988 г.). Надникваме в традиционната за онова време кутия за предложения и оплаквания от работниците и попадаме на интересна идея. Находчив служител предлага на своите началници да създадат шоколадов продукт, който е компактен, удобен за носене в джоб, за да може човек да се подкрепи и подслади в почивката между смените. Предложението стига до собственика на компанията и две години по-късно, през 1937 г., се преименува на KitKat® – шоколадово барче, замислено и реализирано да бъде удобно за носене и да стане неизменна част от почивката на хората. Още първият продукт се рекламира във вестниците със слогана Give yourself a break at teatime! И така KitKat® и почивката остават завинаги свързани в продължение на повече от 85 години. Времето тече, поколенията се сменят, но две неща остават неизменни – любовта към шоколада и към почивката. Те са причината славата на KitKat® да расте по света, за да стигне и до България.

По какъв начин се променя разбирането за почивка през годините?

Първият рекламен слоган на KitKat® обвързва почивката с пиенето на чай, а днес в Австралия KitKat® провежда кампания сред подрастващите за почивка от социалните мрежи. През годините KitKat® е натрупал богата и интересна история по цялото земно кълбо. Например през 2010 г. една от най-атрактивните реклами е вдъхновена от най-дългия тенис мач в историята на тениса. Играта между Джон Иснър и Никола Маю продължава 11 часа и завършва с резултат 70-80 в последния сет. С бума на новите технологии, които ускоряват до максимум биологичните ни часовници, почивката като концепция става още по-атрактивна и нужна за обществото. Днес вече говорим за ментална почивка, дигитален детокс, активна почивка, креативна почивка и т.н. KitKat® феновете из цял свят се определят като Adventure breakers или Wellness breakers, Festival breakers или просто Urban breakers. KitKat® е постоянно развиващ се бранд, който много внимателно слуша своите фенове, за да им даде точно почивката, от която имат нужда.

Успяват ли според вас новите поколения да си почиват качествено, да "изключат" от стреса и има ли KitKat® рецепта за добра почивка?

Знаете ли, че най-разпространената болест сред младите поколения е хиперактивността и липсата на концентрация? За съжаление, това дава отговор и на въпроса ви – нашите деца живеят с буквално нечовешка скорост – скоростта на интернет е равна на 1/3 от скоростта на светлината. Това ги държи постоянно на информационен и оттам на емоционален педал, така че да – новите поколения имат нужда от качествена почивка. Добрата новина е, че те го осъзнават все повече и сами търсят начин да се "изключат", а брандове като нашия са насреща да предложат забавна и вкусна помощ в това начинание. В следващата година KitKat® почивката ще е свързана с менталното здраве, но да не избързваме – ще разберете повече след празниците.

Според вас защо е толкова силна връзката между жените и шоколада?

Допитах се до ChatGPT по този "сложен" въпрос. Според изкуствения интелект традицията във възпитанието, културните, обществените норми и хормоналните фактори, които влияят върху вкусовите рецептори, са сред основните причини жените да се асоциират по-силно с шоколада, отколкото мъжете. Но използвайки моя естествен интелект и немалък опит с шоколада, бих поспорила с ChatGPT – не виждам сериозна разлика в предпочитанията и ще ви дам убедителен пример. В портфолито на KitKat® предлагаме 2 основни формата – Kit Kat® 4finger и KitKat® Chunky. Първият, предпочитан от дамите заради по-деликатния баланс между шоколад и пълнеж, докато Chunky се възприема като по-мъжкия вариант, с по-интензивно усещане за енергия и сладост, има истински фенове сред мъжката аудитория. Светът на шоколада е необятен и предложение за всеки дебне отвсякъде, ако мога да си позволя да перифразирам един мой любим български филм.

Даниела Йорданова

Съществува тревожна статистика, че ако не се вземат мерки, производството на какао драстично ще спадне през идните години. Какво прави "Нестле" по въпроса, за да сме сигурни, че и децата ни ще могат да се радват на KitKat®?

За съжаление, климатичните промени наистина влияят осезаемо на нашия бизнес, а и на живота на всеки от нас. Производството на какао драстично намалява през последните години, силно повлияно от El Nina, което води или до екстремна суша, или до проливни дъждове. Производството на какао е изключително тежък и дълъг процес, от който зависи животът на хиляди фермерски семейства в Африка. Какаовото дърво не само е трудно за отглеждане растение, но и започва да дава плодове едва на десетата година – представете си колко време и труд са необходими, докато достигнете до първите плодове, а фермерите разчитат на отглеждането на какао, за да издържат семействата си и да изучат децата си. Като един от най-големите купувачи на какао в световен мащаб, "Нестле" има отговорността и ангажимента да инвестира в бъдещето на какаото, като едновременно оздрави почвите, създаде условия за преодоляване на климатичните промени и помогне на фермерите и техните семейства да могат да се издържат от отглеждането на какао. Това са основните цели, които сме си поставили в нашия глобален Какао план, през който инвестираме милиарди швейцарски франка в регенеративно земеделие, в залесяване на териториите, където се отглежда какао, и в подобряване на живота на фермерите. Програмата ни Income Accelerator Program (IAP) е фокусирана върху справедливото заплащане на фермерите за труда, който полагат, равното на заплащане на жените и допълнителна помощ за обучение на децата в семейството. Правим всичко това, за да може следващите поколения да се наслаждават на какаото.

Колко голямо е производството на KitKat® тук и доколко е устойчиво?

В България не просто произвеждаме KitKat®, нашето производство в София е избрано да бъде център за иновации за европейския шоколадов бизнес на "Нестле". Ние сме тези, които разработват и произвеждат всички нови и нестандартни вкусове на компанията. Това е огромно признание за България, за опита и силата на нашия екип. Фабриката, в която е производството ни, съществува от 1912 г., като през 1994 г. е придобита от "Нестле". От нейните поточни линии тръгват повече от 25 различни продукта към над 30 пазара в Европа и Америка. Иновативността на нашето производство в София се свързва освен с новите вкусове на продуктите, и с начина, по който те се произвеждат – въвели сме всички най-иновативни и автоматизирани машини и процеси, чиято цел е максимално устойчиво производство, с минимална консумация на вода, електроенергия и силно редуциране на въглеродните емисии и на отпадъците. От 2014 г. фабриката в София е zero waste – нула отпадъци, нула извозване на сметища, 0 загуби – всичко се влага, рециклира или преизползва за производствени цели.

На прага на празниците сме, очакват ни много дни на почивка – според вас ние, българите, успяваме ли да си починем качествено?

Опашките по границите, задръстванията по магистралите и пълните заведения са ясен знак, че българите обичаме да почиваме и че храната винаги е била важна част от разбирането ни за почивка. Особено по коледните празници, които традиционно са свързани с много готвене, много посрещане на гости, много стоене по масите. Дали е точно почивка, не мога да кажа, но пък със сигурност създава приятни емоции, а това е най-важното. Каквато и почивка да изберем, важното е да ни зарежда както физически, така и емоционално, а аз бих добавила и да ни стимулира интелектуално.

Вие лично как си почивате и какво място във вашите почивки заема шоколадът?

Аз съм от активно почиващите. Предпочитам физически предизвикателства пред седене на маса, нещо, което да провокира емоции и да създаде спомени. Най-важният елемент от добрата почивка за мен е споделянето ù. Не съм от хората, които имат нужда да релаксират сами – искам да съм с близките си и заедно да се наслаждаваме. Включително и на парче шоколад, но при мен шоколадът има по-особено място, защото все пак цялото ми работно ежедневие е свързано с него. Така че по време на почивка той участва само като съставка в някоя рецепта, която бих приготвила у дома.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA