Фотография: Miramar Film
Съвсем скоро на български екран излиза новата родна продукция "Чума". А в нея ще видим удивителни кюстюми на над 200 години.
Игралният филм, вдъхновен от разказа на Йордан Йовков "През чумавото", ще тръгне по кината на 19 януари. Той ще ни пренесе в една друга епоха и друго социално устройство, в което обаче емоциите на героите не се различават от тези на съвременните хора. Историята ще ни срещне с баща и син, които се завръщат от хаджилък и заварват чумата да върлува по родните им земи. Черната смърт поставя на изпитание ценностната система на хората, изважда на преден план най-високите и ниски човешки страсти. Това е една история за любов, родителска обич, завист, братска преданост, колективна лудост и спасение.
Следвайки този основен творчески подход във всеки аспект от филма, режисьорът Иван Владимиров не държи средата и костюмите да се свързват с конкретен регион или период. Действието се развива "някъде в пределите на Османската империя". Затова и задачата на художниците по костюмите е да създадат облекла, които прилягат на персонажите и целенасочено смесват елементи от различни региони на България.
Художничките по костюми Ани Владимирова и Татяна Александрова и техните асистенти Мартин Зарков, Никола Любенов и Ива Танева правят задълбочено проучване и успяват да съберат истински носии от различни краища на България. Използват голяма част от гардероба на Ансамбъл "Българе", които с готовност подкрепят продукцията. Свързват се и с прекупвачи на автентично селско облекло и постепенно събират гардероб за основните персонажи и за над 60 човека масовка.
Освен оригиналните носии, за филма са направени и така наречените "новодели" – новоушити дрехи от домашно тъкани платове и по всички правила на някогашното терзийство. Тъй като в миналото хората са били по-дребни, за да станат на актьорите, истинските костюми са разширени и удължени. Използват се гайтани и шевици и различни трикове, за да се постигне това. За да бъде състоянието на костюмите възможно най-автентично, умишлено се състаряват и патинират, киснат се в калиев перманганат и после се обгарят с горелки. Тези, които са били проядени от молци, са доушити с кръпки – нещо съвсем естествено за болшинството от селяните, които ще видим във филма.
Ключов костюм в историята е сватбената премяна на Елица (Евелина Бибова), за която е използвана оригинална венчална Мариовска носия на над 200 години от личната колекция на Евгения Николова от с. Първомай, Петричко.
Освен костюмите, съставени от много елементи, в някои от най-важните моменти във филма виждаме главните герои Чорбажди Юрдан (Свежен Младенов) и неговия син Йоно (Матей Мичев) облечени само с ризи, направени специално за тях от истинско тъкано домашно платно от коноп и лен. В някои региони на България е имало традиция мъжете да тръгват за поклонение на Божи гроб с такива ризи, с тях се кръщават в река Йордан, а после ги носят само на сватбата си и когато ги погребват. Кръщението, венчавката и смъртта, основните моменти в кръговрата на човешкия живот, имат сакрално място в съзнанието на някогашните хора, в народното творчество и в това на българските класици. Около тези най-важни моменти е структурирано и действието в „Чума". А костюмите във всеки един момент са подбрани да подсилят състоянието на персонажите и да допълнят характера им.
Изненада за всички, освен за костюмиерите, разбира се, е, че при 30-градусовата жега по време на снимките, актьорите се чувстват комфортно в облеклото си, състоящо се от няколко ката дрехи. Естествените материали не запарват, освен това миришат не на нафталин, а на орехова шума.
С дъха на отминалото време, но в модерна интерпретация, ще ни облъхне филмът "Чума" и ще ни покаже, че под различните одежди и през вековете човешката ни същност не се променя кой знае колко. Само по кината от 19 януари.