Текст: Наско Фотев
Фотография: Profimedia
Леопардът е вечният hot topic. От онези модни феномени, които нямат еквивалент. Той е като черното и бялото – основен и сякаш неутрален, но криещ изключително количество символика в себе си. Той е и Джаки, и Мерилин. Символ на рафинираната класа и вкуса, но и на бунта, независимостта и откритата сексуалност.
Първата асоциация за леопардов принт вероятно е Roberto Cavalli. Царят на разкоша, ексцесията и някак симпатичният италиански кич. В съзнанието на онези, които се определят като "една идея по-запознати", може би изниква и колекцията есен-зима 1991 на Alaïa, когато много властелини на котешката пътека от 90-те се появяват в леопард от глава до пети. Можем обаче да проследим леопардовите шарки в облеклото назад във времето, чак до Древен Египет. Богинята на писарите, мъдростта и знанието – Сешат, често е изобразявана именно в леопардово облекло. Това ни подсказва за статуса, който краската е символизирала в древни времена. Да притежаваш животинска кожа, особено екзотична такава, е било безспорен лакмус за благосъстоянието ти. После the roaring 20s далеч не е толкова метафорично понятие, защото именно тогава леопардовите палта от естествена кожа са хит в средите на бляскавите прослойки. Anyone whо’s anyone носи леопард. След Втората световна война тенденцията затихва, но през 1947 г., когато Кристиан Диор представя легендарната си колекция "The New Look", леопардът отново триумфира. Този път като принт, а не от кожа – практично, достъпно, екологично. И никога повече не си отива.
Звездите от златните времена на Холивуд – Мерилин Монро и Ава Гарднър – го превръщат в синоним на сексапила, увереността и блясъка. А техните почитатели (и конкуренти) са готови на всичко, за да вземат поне малка част от обаянието, което притежават. Самата Джаки Кенеди влиза в историята със своето палто, създадено от верния ù моден съветник Олег Касин. То става толкова популярно, че се стига до слухове как е коствало живота на около 250 хиляди леопарда.
През следващите десетилетия анималистичният принт е модният колос, около който се задават редица въпроси. Някои го отричат яростно, твърдейки, че всички послания, седящи зад него, са нехуманни и старомодни. Рок звездите Дейвид Боуи и Иги Поп използват противоречивата му репутация, за да "облекат" своите собствени противоречиви виждания. Артистите започват да поставят под съмнение понятията за приличие, сексуалност, пол, възраст, класа. А леопардовият принт винаги е там и крещи "Виж ме!", защото всеки ще се съгласи – можеш да го обожаваш, можеш да го мразиш, но със сигурност не можеш да го подминеш. Принтът запазва своята "алтернативна" аура до началото на 90-те, когато популярната култура капитализира посланията безмилостно и провокативността му отново се оказва желана мишена. Скорострелно нарастващата популярност на Versace превръща леопарда в емблема за марката, а модни величия от ранга на Наоми Кембъл и Кейт Мос не се показват без поне едно петно от дива котка по себе си. В музиката Мел Би, позната като Scary Spice, превръща леопардовия принт в свой личен подпис и грижливо пази имиджа си на най-безстрашната, огнена и неподправена членка на мегахита Spice Girls. Шаная Туейн пуска видеоклипа към That Don’t Impress Me Much, където е изцяло покрита в леопард, и песента става саундтрак на независимото модерно момиче.
Междувременно в България се появява поп фолкът и принтът категорично е част от иконографията на тези бурни години. С началото на новия век леопардът не излиза от модните класации. Един сезон е must-have, в следващия – must go, но никога не излиза от обращение. Всеки тренд от последните 20+ години има своята леопардова версия – леопардови дънки със свръхниска талия, леопардови biker shorts и oversized блейзъри, леопардови скрънчита. Навярно с времето принтът е загубил част от културната тежест, която е имал преди. През последните години модата и стилът са обект на радикална демократизация, но именно това е лайтмотивът, към който леопардовият принт винаги е водил – свобода. Когато го носиш, вече е, защото модната машина го е завъртяла от подиума и колекциите на Diesel, Chloé и Givenchy, и по-масовите и достъпни марки. Историята сама отсява поуките си, но не всеки път дрехите са просто дрехи. Има защо да вярваме, че анималистичните принтове са вечният hot topic. Все нещо трябва да добавя "котката" в "catwalk".