Текст: Лилия Илиева
Фотография: Profimedia
"Никога няма да остарея, твърде много харесвам живота" – твърди Салма Хайек. Една от най-красивите жени в света според сп. People, най-сексапилни според сп. FHM, най-горещи в класациите на сп. Maxim и най-стилни според InStyle е на 54 г., не крие възрастта си и е против пластичните операции. „Гърдите ми растат непрекъснато – споделя тя, – когато пълнея, когато забременях, когато настъпи менопаузата." Без импланти, екстеншъни, изкуствени мигли, филъри и всякакви допълнения, Салма изглежда великолепно. Явно е възможно. Единствената й грижа, свързана с промяната на размера на сутиена, е, че тежестта на гърдите й й причинява болки в гърба.
Името й на арабски означава „мир" и „спокойствие". Салма играе силни и независими жени и няма в живота си нещо, което да е пожелала и да не е постигнала. Говори арабски, испански, португалски и английски. Завършила е международни отношения и въпреки мнението на родителите си настоява да бъде актриса. Тренира гимнастика. Ходи на кастинги. Печели награда (мексиканската „Ариел" за „Най-добро женско откритие") още за първата си главна роля – в телевизионния сериал „Тереса" (1989 г.). Две години по-късно заминава за Холивуд. Постъпката й изглежда доста авантюристична. Хайек има дислексия, тежък акцент, който ще я преследва години в работата й, и знае малко английски (учен от английски филми и от две ваканции в Щатите). Близките й я смятат за луда. Жълтата преса твърди, че е имала връзка с президента и е избягала от напреженията с президентшата. Истината на Хайек е, че иска да се снима в киното, а в Мексико на онзи етап филмова индустрия не съществува, и да учи при учителката по актьорство на Марлон Брандо – Стела Адлер.
Попада в Холивуд на 24 години, наивна, пълна с ентусиазъм и разглезена, и заради бързата известност и произхода й от богато семейство – баща й е директор на петролна компания в Мексико и е бил кандидат за кмет, а майка й е оперна певица. Няма агент, зелена карта и шофьорска книжка. „Никога не съм се питала дали ще се справя" – казва тя. Справя се. Намира агент. Тръгва на кастинги. Играе малки роли. В една от тях – Mi Vida Loca, я забелязват Робърт Родригес и тогавашната му съпруга и копродуцент Елизабет Авелан. Родригес кани Салма да партнира на Антонио Бандерас в „Десперадо" (1995 г.). Тя признава, че любов ните сцени са й много трудни. Повечето са кратки и сглобени от много повторения. „Случваше се да се разплача. Не исках да позирам гола пред камерата. През цялото време мислех за брат ми и за баща ми. Отделяхме по осем часа вместо по един за снимане." В първата статия, която й попада след излизането на филма, прочита, че е сексбомба, и се разплаква. Приема го като присъда, че е слаба актриса. Неин приятел обаче й обяснява, че това не е критика, а че означава, че е секси. Следват „Догма" (1999), „Този див, див запад" (1999). Образът й на секссимвол набира скорост, но тя иска друго. „Исках да играя в различни филми – споделя, – да имам думата. Не беше чак толкова важно да съм известна и богата. Животът ми показа, че има разлика между собствената ти мечта и мечтата, която живееш, за да те харесват другите. Ако се радваш на процеса, значи живееш своята собствена мечта". Стигнала до този извод, през 1998 г. създава собствената си компания Ventanarosa Productions, за да прави свои филми и да създаде значими роли за актриси от Латинска Америка.
Четири години по-късно излиза копродуцираният от нея филм „Фрида" (2002). Салма е в ролята на художничката и печели номинации за „Оскар" и „Златен глобус". Сред продуцентите е компанията „Мирамакс". Петнайсет години по-късно пред в. The New York Times актрисата признава за преследванията от Харви Уайнстийн. „Години наред той беше моето чудовище. Появяваше се на вратата ми по всяко време на денонощието, на всяко следващо място, във всеки следващ хотел." Салма отблъсква предложения за душ заедно, за секс, за орален секс. Всяко „не" провокира гнева на продуцента и заплахи за спиране на продукцията. Салма е подложена на натиск да се снима в гола сцена с друга актриса. За въпросната сцена – първата и последна подобна в кариерата є, Хайек признава: „Не ме измъчваше, че трябва да бъда гола с друга жена, а това, че се случва по желание на Харви Уайнстийн". След завършването на лентата продуцентът твърди, че не става за кината и че ще го изпрати директно във видеотеките. Коментарът му на признанията на Салма Хайек пред The New York Times e, че сексуалните й обвинения са неточни, че я смята за първокласна актриса, канил я е в няколко филма, бил е горд с номинацията й за „Оскар", под - крепял я е професионално, дори че е бил на нейна страна в избора й за ролята на Фрида Кало вместо на Дженифър Лопес.
След две публично известни връзки – с актьорите Едуард Алертън (1997–1999) и Едуард Нортън (1999–2003), в интервю Салма Хайек заявява: „Още чакам да срещна мъжа с по-големи топки от моите. Повечето са слаби и се преструват, че не им пука, че са мачовци, защото са твърде крехки отвътре. Страх ги е от конфронтация и да се изправят пред чувствата си. Напълно неспособни са да влязат в контакт със своята женска страна. За какво бих могла да си говоря с мъж, който не знае какво е да си жена?".
Явно среща мъжа с „по-големи топки от своите", защото на 9 март 2007 г. Хайек потвърждава годежа си с фре нския милиардер Франсоа-Анри Пино (председател и управляващ директор на компанията за луксозни стоки PPR SA) и че е бременна. През септември 2007 г. ражда дъщеря им Валентина Палома Пино. След като разваля за кратко годежа, двамата се женят. Благотворителността е важна част от живота й. Салма Хайек е лице на международната неправителствена инициатива Youth/AIDS и заедно с Ашли Джъд и колумбий - ския певец Хуанес посещава Гватемала през 2005 г., за да промотира превенцията на смъртната болест. Работи с Procter&Gamble и UNICEF за насърчаване на финансирането (чрез продажба на памперси за еднократна употреба) на ваксини срещу тетанус при майките и новородените. Подкрепя Закона за насилието над жени. По време на пътуването на УНИЦЕФ в Сиера Леоне кърми гладно ед - носедмично бебе, чиято майка няма мляко, за да намали стигмата, свързана с кърменето, и да насърчи храненето на бебетата. Заедно със съпруга си дарява 25 000 щатски долара на приют за жени в Коацакоалкос, Мексико, и още 50 000 долара на групи за борба с домашно насилие, бази - рани в Монтерей. Членува в борда на благотворителната организация, основана от драматуржката Ева Енслър – V-Day. Заедно с Фрида Джанини (бившата изпълнителна директорка на Gucci) и Бионсе стартира кампанията на Gucci „Звънец за промяна", фокусирана върху образованието на жените, здравеопазването и справедливостта.
За Международния ден на жените през 2014 г. е сред подписалите писмото на Amnesty International до тогавашния британски премиер Дейвид Камерън, водещ кампания за правата на жените в Афганистан. През 2019 г. семейство Пино обе - щава 113 милиона долара за подпомагане работата по възстановяване на катедралата „Парижката Света Богородица" след пожара. „С времето осъзнах, че в момента, в който правя максимума, нещата са окей" – твърди Салма. Дали това означава да имаш топки?