Фотография: Profimedia
Британският режисьор Ридли Скот поставя на фокус една от най-противоречивите фигури в историята – френския император Наполеон Бонапарт, а едноименният филм се очаква да се превърне в истински хит тази зима. Причините са три – личността на Наполеон, провъзгласяван за политически гений и тиранин едновременно, режисурата на Ридли Скот и преобръщането на историята, както и актьорът, избран да се превъплъти в сложната личност на Бонапарт – Хоакин Финикс.
Истерията около мащабната продукция започна преди три години, когато Скот обяви, че започва работа върху сценария и разчита на един от любимите си актьори от снимачната площадка на "Гладиатор".
Работохолизмът на Скот е заразителен. На 85 години той почти не разчита на асистентите си, а композира филма в детайли. Затова дългата 4 часа режисьорска версия на филма ще се появи в Apple TV+ през януари, само няколко месеца след световната премиера. Характерно за Скот е да не се движи буквално в коридорите на историята, а да прави смели артистични интерпретации, базирани върху многопластовостта на героя и комбинирането на исторически факти със свободата му като творец. Затова очакванията към "Наполеон" са големи и няма да е изненада, ако той надмине един от шедьоврите в тази посока – "Амадеус" на Милош Форман, в който излизането извън рамката на действително случилите се събития е само маркер за дълбочината и наслагванията на послания и отворени въпроси към публиката. Изключителен реверанс към нейната интелигентност и любопитство, както и предизвикателство към способността ù да приеме авторската интерпретация на фактите. Онлайн платформата Screen Rant събра няколко важни причини, за да гласувате доверие на екипа и да изгледате тричасовата продукция, в която историята, личната драма и противоречивост в живота на Наполеон са метафора за много от големите предизвикателства, срещу които се изправя хуманността днес.
БИТКАТА ПРИ АУСТЕРЛИЦ
Това е една от най-драматичните и изпълнена с напрежение сцени във филма, която проследява историческата победа на Наполеон и триумфа му като военен и политически стратег. В интервюта Ридли Скот подчертава, че съвсем съзнателно не е избягал от гигантските мащаби на битката, за да покаже властолюбивеца Наполеон, но и да напомни, че такъв сблъсък може да се организира и спечели само от пълководец, който владее не само бойното поле, но и сърцата и волята на подчинените си. Заради това в сцената са използвани стотици статисти и се очаква екранната битка да е от помитащите моменти във филма.
ФРЕНСКАТА РЕВОЛЮЦИЯ
Каква е била ролята на Наполеон в историческия контекст на Френската революция – отворен въпрос, който Скот оставя за интерпретация на публиката. Факт е, че императорът е защитавал идеалите на републиканците и свободата на изповядване на религията, но често в исторически план е бил възприеман като магнетична фигура, която обединявала дезорганизираните революционери. Политическите му амбиции обаче поставяли на изпитание симпатиите към ценностите на Френската революция – заради желанието му да се обяви за император на Франция.
НАПОЛЕОН В ЕГИПЕТ
Политическите амбиции на Наполеон са като на великан, противно на дребния му ръст, и са двигател за грабителските му походи. Според историческите факти жестокостта му не познавала граници в преследването на мечтата му да управлява света. След поражението в една от важните битки взел решение да отрови войниците си, заразени с чума, за да забърза процеса на опозореното си оттегляне от бойното поле.
ПАДЕНИЕТО НА ОСТРОВ СВЕТА ЕЛЕНА
Падението на императора, прекарал последните пет години от живота си в изгнание, отново остава отворен въпрос от страна на Скот към публиката. Един от моментите в живота на Наполеон, в който най-ясно прозират характерът, амбицията му и, уви, загубата на човечност.
ИЗБОРЪТ НА СКОТ
Хоакин Финикс – актьорът, който наднича в тъмната бездна на героите си и без да ги съди, вади на бял свят и голям екран противоречието в душата им. Очакванията са за ролята на Наполеон Хоакин отново да грабне поредната номинация за "Оскар" за главна мъжка роля и да демонстрира изумителната сила на таланта си в опит да покаже амбициите на императора, страдал от разрушителното си желание да управлява света.